Smart mobility
/Vlaamse innovatiemotor/Impactdomeinen/Smart mobility & logistics

Smart mobility & logistics

Hoe kan technologie onze mobiliteit vlotter, veiliger, duurzamer en inclusiever maken?

Als we in Vlaanderen praten over mobiliteit en logistiek, zien we meteen ellenlange rijen aanschuivende auto’s en vrachtwagens opdoemen. Nochtans is je dagelijkse ommetje naar de bakker ook een vorm van mobiliteit. En de bestelwagen (of bakfiets) die je pakje aflevert, is een stukje van de logistieke keten.

Maar staan we er genoeg bij stil dat onze manier van verplaatsen een cruciale impact heeft op onze samenleving en het klimaat? En wat zou de rol van technologie kunnen zijn in dit verhaal? Imec-expert Jan Adriaenssens zoekt het voor je uit en gaat in gesprek met enkele visionaire denkers en doeners.

Accepteer marketing-cookies om deze content te kunnen bekijken.

Smart mobility & logistics draait dan ook om vlot, veilig en duurzaam verkeer en transport voor elke afstand en via elk vervoermiddel – of een combinatie van vervoermiddelen.

Als onderzoekscentrum werkt imec aan technologieën die auto’s en vrachtwagens veiliger en duurzamer moeten maken, zoals:

  • rijhulpsystemen (advanced driver assistance systems of ADAS) op basis van technologieën zoals radar en lidar
  • communicatietechnologieën waardoor voertuigen kunnen praten met elkaar én met de weginfrastructuur, zoals in het smart highway-project
  • geïntegreerde zonnepanelen in voertuigen op basis van dunnefilmtechnologie

Hierover lees je meer op onze internationale website (in het Engels).

Smart mobility

In Vlaanderen zetten we onze kennis en expertise in om te onderzoeken hoe digitale technologie onze mobiliteit kan verbeteren. Uit onderzoek zoals de Smart City Meter blijkt dat Vlamingen mobiliteit zien als een domein waarbinnen smart-citytechnologieën een groot potentieel hebben.

Zo geloven Vlamingen sterk in de mogelijkheden van intelligente verkeerslichten en geconnecteerde mobiliteit, een belangrijke onderzoekspiste van Mobilidata: een programma, gecoördineerd door imec, dat onderzoekt hoe we de uitwisseling van data – tussen weggebruikers onderling en tussen weggebruikers en weginfrastructuur – kunnen gebruiken om ons verkeer vlotter, veiliger en groener te maken. Naast verkeerslichten die communiceren met gebruikers en de weginfrastructuur gaat het dan bijvoorbeeld ook om meer gepersonaliseerde verkeersinfo.

Accepteer marketing-cookies om deze content te kunnen bekijken.

Andere Mobilidata-projecten zijn gericht op fietsers. Het gaat dan bijvoorbeeld om 24-uursfietsparkingen voor pendelaars die zeker willen zijn van een plaatsje bij het station en ’s avonds gemakkelijk hun fiets willen terugvinden. Of om Peloton Compagnon, een oplossing die autobestuurders realtime waarschuwt voor groepen fietsers op de openbare weg.

Accepteer marketing-cookies om deze content te kunnen bekijken.

Ook buiten Mobilidata onderzoekt imec met verschillende partners hoe data onze mobiliteit kunnen verbeteren. Het Europese Horizon 2020-project INDIMO gaat na hoe we slimme verkeerslichten inclusiever kunnen maken, in het bijzonder voor mensen met beperkte mobiliteit of een visuele beperking. CityFlows helpt Vlaamse gemeenten bij het in kaart brengen van ál hun multimodale verkeersstromen: auto’s, fietsers, voetgangers, ... Zodat ze ook betere beslissingen kunnen nemen.

Smart logistics

Technologie helpt om ons verplaatsingsgedrag duurzamer te maken. Maar wat baat het dat we vaker de auto laten staan als vracht- en bestelwagens prompt de vrijgekomen ruimte innemen? Voor een duurzame transitie moeten we dus ook onze logistieke keten onder de loep nemen.

PIONEERS is een Horizon 2020-project dat onderzoekt of het mogelijk is om de duurzaamheid van havens te verhogen en hun CO2-uitstoot te verlagen. Binnen het consortium werkt imec onder meer aan een digital twin die helpt om de besluitvorming rond operationele havenprocessen te verbeteren en hun emissies te verlagen.

PILL zorgt er op een andere manier voor dat vrachtverkeer duurzamer wordt. Dit project onderzoekt de mogelijkheid van een fysiek internet om synchromodaal transport te ondersteunen. Bij synchromodaal transport worden de beschikbare transportmodi samen en naast elkaar ingezet voor het transport van gebundelde goederen. Zo wordt de capaciteit van het transportnetwerk beter benut. Het fysieke internet wil deze transportnetwerken beter met elkaar connecteren via data. Zo kan er op een flexibele manier en realtime worden beslist of de goederen best via de weg, het spoor of de binnenvaart worden vervoerd. De keuze gebeurt in functie van een aantal strategische parameters, waaronder doorlooptijd, duurzaamheid en vervoerskost.

Door meer gebruik te maken van andere transportmiddelen – zoals boot en trein – zorgen we ervoor dat ons vrachtvervoer onze wegen én het milieu minder belast. Maar dat is geen oplossing voor de zogenaamde last mile, de afstand van het laatste verdeelpunt tot bij je thuis. Dat is dan weer de focus van een van de use cases binnen TOKEN, een Horizon 2020-project dat blockchaintechnologieën wil inzetten voor publieke diensten. In de stad Leuven onderzoeken we hoe we lokale leveranciers van duurzame voeding op een dynamische en duurzame manier toegang kunnen geven tot de stad en haar parkeerplaatsen.

Projecten

citcom
CitCom.ai

CitCom.ai stimuleert de ontwikkeling van AI-gedreven oplossingen om mobiliteit in slimme steden te optimaliseren.

CityFlows
CityFlows

Hoe kunnen lokale overheden verkeersstromen beter begrijpen? Imec en partners deden hier in de voorbije jaren onderzoek naar.

deployEMDS
deployEMDS

Betere data-uitwisseling via data spaces voor een duurzamere mobiliteit. Dit project wordt gecofinancierd door de Europese Commissie.

DISCO
DISCO: innovaties voor stedelijke logistiek

Kan het fysieke internet helpen om de logistieke druk op steden te verlichten? Dit project krijgt steun van de Europese Commissie (H2020).

Greenmov
GreenMov

Geharmoniseerde data banen de weg naar groenere mobiliteit. Dit project werd gefinancierd door de Europese Commissie in het kader van het Connecting Europe Facilities (CEF)-programma.

imec.mobiliteitsmeter 2023
imec.mobiliteitsmeter

Imec's peiling naar het gebruik en draagvlak van mobiliteitstechnologie in Vlaanderen.

indimo
INDIMO - Inclusive Digital Mobility Solutions

Hoe maken we slimme verkeerslichten inclusief? Imec zocht het uit. Dit project kreeg steun van het Europese Horizon 2020.

Mobilidata
Mobilidata

Wat als we data gebruiken om ons verkeer vlotter en veiliger te maken? Dit project krijgt steun van VLAIO en de Europese Unie.

megaBITS
MegaBITS

De toekomst van de fietser is een beetje rooskleuriger geworden met de komst van het project MegaBITS (Mobilizing Europe's Green Ambition through Bicycles and I

PILL-header
PILL

Kunnen we met een fysiek internet logistieke processen slimmer organiseren?

haven van Antwerpen
PIONEERS

Kunnen we de duurzaamheid van havens verhogen en de CO2-uitstoot verlagen?

Smart Industries
ReNEW

Een veerkrachtige binnenvaart als duurzame oplossing voor een wereld in verandering.

Serendipity
Serendipity Engine

Onderzoekers van het Serendipity Engine project willen nagaan hoe deze ‘serendipiteit’ de ervaring van burgers kan verbeteren in verschillende contexten: wanneer men naar culturele evenementen gaat, wanneer men fietst en wanneer men de stad verkent.

Slimme stadsdistributie
Slimme stadsdistributie (SSD)

Via dynamische regelgeving krijgen steden grip op de logistiek in hun straten.

SYTADEL
SYTADEL

Om multimodaal transport aan te moedigen, bouwen we een data space voor de Vlaamse logistieke sector.

token
TOKEN

TOKEN ging na op welke manier technologie kan helpen om stadslogistiek duurzamer te maken. Dit project kreeg steun van het Europese Horizon 2020.

Vlaamse Open City Architectuur
Vlaamse Open City Architectuur

Een slimme regio moet meer zijn dan een verzameling slimme eilandjes. Daarom werken we aan een gedeeld, gestandaardiseerd digitaal bouwplan.

Jan Adriaenssens

Jan Adriaenssens