token

TOKEN

TOKEN ging na op welke manier technologie kan helpen om stadslogistiek duurzamer te maken. Dit project kreeg steun van het Europese Horizon 2020.

Gestresseerde chauffeurs die voor 11 uur moeten laden en lossen om de venstertijden te respecteren, stadsambtenaren die een stevige taak hebben aan de controle van toegangsaanvragen: dat moet efficiënter.

In het kader van het Europese project TOKEN (Transformative Impact Of Blockchain Technologies in Public Services) werd onderzocht op welke manier technologie kan helpen om stadslogistiek duurzamer te maken.

Specifiek deden projectpartners imec Vlaanderen, Stad Leuven en VIL (het innovatieplatform voor de logistieke sector in Vlaanderen) onderzoek naar geautomatiseerde, dynamische toegangscontrole voor de levering van lokaal geproduceerde voedingsproducten. Op die manier kan de laatste etappe die goederen afleggen in de stad (last mile) grondig verduurzaamd worden, zonder dat het extra planwerk oplevert voor stadsadministratie of leveranciers. Integendeel zelfs: dit systeem kan logistieke spelers en de stadsadministratie fors ontzorgen.

Pilootproject

Voor het pilootproject selecteerden stad Leuven, VIL en imec Kort’om Leuven, een lokale voedingscoöperatie die inzet op duurzaamheidsdoelstellingen zoals korteketen-voedselproductie en duurzame leveringen via vergroening en bundeling. Het opzet was simpel: maak het de producenten van lokaal voedsel zo gemakkelijk mogelijk om hun goederen duurzaam te bezorgen in de binnenstad.

Een slim portaal stimuleerde de duurzame stadslogistiek door statische regels te vervangen door dynamische toegang.

Hoe zou dat er concreet kunnen uitzien?

Een transporteur krijgt de opdracht om lokale producten bij een restaurant of winkel te leveren, waardoor de slimme ANPR-camera’s een signaal krijgen om de bestelwagen van de transporteur de stad te laten inrijden tot pakweg 14u, buiten de reguliere venstertijden. En dat allemaal zonder dat er één manuele handeling moet gebeuren. Het klinkt simpel, maar het vereist dat de data over de hele keten uitgewisseld worden: tussen de producent van lokaal voedsel (Coöperatieve Kort’om Leuven) en hun bestelplatform (Linkedfarm), tussen de databeheerder die achter de ANPR-camera's zit (Geosparc) en 2 logistieke bedrijven (Ninatrans en CityDepot). Omdat die informatie best wel wat privacygevoelige gegevens zoals adressen en leveringen bevat, gebeurt dat allemaal via end-to-end-encryptie.

Ontdek in deze video hoe dat werd aangepakt:

Accepteer marketing-cookies om deze content te kunnen bekijken.
Cookie-instellingen

De belangrijkste verwezenlijking van dit project is dat databanken die voordien niet communiceerden, met elkaar in contact gebracht hebben. Datasilo’s werden opengebroken. Zo wordt het mogelijk om stadslogistiek een stuk beter te sturen en kan de stad de overlast, uitstoot en het aantal voertuigen eenvoudig terugdringen. Uiteraard kan je binnen dit model als stad ook andere criteria – naast lokale productie – implementeren, denk bijvoorbeeld aan de emissies van het voertuig of de drukte op de weg.

Neem hier een kijkje op het slotevent:

Accepteer marketing-cookies om deze content te kunnen bekijken.
Cookie-instellingen

De rol van imec in het project

Imec leverde expertise in smartcity-ontwikkeling, innovatiemanagement rond digitale technologie, en publiek/privaat stakeholdermanagement.

Met innovatrix ontwikkelde imec een innovatiemethodologie die de vier use cases doeltreffend stuurde en structureerde. De methodologie verzekert dat de innovatie gebeurt op het kruispunt van wat gebruikers willen, technologie kan en innovatieteams haalbaar vinden.

Meer weten?

Bezoek de Engelstalige TOKEN-projectwebsite en lees meer over dit onderzoek in dit artikel.