Ben je mobiliteitsexpert, beleidsmaker of heb je vanuit een andere hoedanigheid een actieve betrokkenheid bij een toekomst met meer en veiliger fietsverkeer? Dan is imec’s whitepaper over fiets data spaces een must-read. Met input van partners zoals steden, provincies, mobiliteitsexperts en private partijen, publiceerde imec recent een whitepaper over hoe een verbeterde beschikbaarheid en uitwisseling van fietsdata het aantal fietsers kan doen toenemen en hun verplaatsing ook aangenamer en veiliger kan maken.
Evelien Marlier, projectmanager en mobiliteitsexperte bij imec Vlaanderen, is een van de auteurs en legt uit waarom fietsdata meer aandacht verdient: “Als we met z’n allen fietsdata beter kunnen ontsluiten, kunnen daar heel nuttige toepassingen en applicaties uit voortvloeien. Zo kunnen data en connectiviteit ervoor zorgen dat de verkeerslichten sneller groen geven aan fietsers als het bijvoorbeeld regent, of dat de lokale bestuurders op basis van objectieve gegevens kunnen beslissen waar er een extra fietsparking of fietsbrug moet komen. Als automobilist gebruiken we dagelijks mobiliteitsapps om onze verplaatsingen zo vlot en veilig mogelijk te laten verlopen. Ook in het verkeersbeleid worden grote hoeveelheden data ingezet voor en over gemotoriseerd verkeer. Maar voor fietsverplaatsingen staat dat allemaal nog op een veel lager pitje en daar moet dringend verandering in komen.”
De volledige Engelstalige whitepaper kan je hier downloaden
In de whitepaper beschrijft imec daarom de randvoorwaarden voor data spaces voor fietsers en voor (stedelijke) mobiliteit. Die moeten ervoor zorgen dat de betrokken partijen, zoals overheden en aanbieders van verkeersapps, efficiënter toegang krijgen tot meer en relevante gegevens. En dit zowel op lokaal, regionaal als Europees niveau. Data spaces zijn een relatief nieuw concept waarbij (cross-)sectorale ecosystemen de nodige afspraken maken over hoe ze data voor elkaar beschikbaar stellen. Binnen een data space kan dat op een manier die zo weinig mogelijk inspanning vraagt en tegelijk betrouwbaar, veilig en economisch duurzaam, schaalbaar en correct is.
Hoeveel fietsers passeren op een bepaald punt? Waarom fietsen we op sommige plaatsen veel of weinig? Waar parkeren we fietsen en zouden we ze willen/moeten parkeren? Hoe populair zijn deelfietsen? Is er voldoende fietsinfrastructuur en is deze in goede staat? Hoe ervaren fietsers hun traject en waar zitten de pijnpunten? Met wat voor fietsen rijden we en wie rijdt er (niet)? Door verschillende fietsdatasets samen te brengen in data spaces wordt het mogelijk om accuratere inzichten te verwerven. Daarvoor is wel cross-sectorale en bovenregionale samenwerking nodig, zodat er afspraken gemaakt kunnen worden over data standaarden, datakwaliteit...Op die manier kunnen we fiets data spaces realiseren waar zowel private en publieke partijen meerwaarde uit kunnen halen.
De volledige Engelstalige whitepaper kan je hier downloaden
Meer weten?
Als onderzoeksinstituut wil imec de kennis die het heeft opgebouwd zoveel mogelijk delen met anderen - inclusief onze expertise over data spaces.
In ons themadossier over data spaces kan je alvast meer info terugvinden.
Heb je een vraag over data spaces? Wil je samen met een neutrale partij testen of een data space een meerwaarde kan bieden voor jouw use case/project? Neem dan contact op met bart.matthys@imec.be.
Heb je vragen over fietsdata of over dit artikel in het bijzonder?
Stel ze gerust aan evelien.marlier@imec.be.
Gepubliceerd op:
23 oktober 2023