indimo
/Vlaamse innovatiemotor/Impactdomeinen/Smart mobility & logistics/INDIMO - Inclusive Digital Mobility Solutions

INDIMO - Inclusive Digital Mobility Solutions

Hoe maken we slimme verkeerslichten inclusief? Imec zocht het uit. Dit project kreeg steun van het Europese Horizon 2020.

Met onze smartphone in de hand zijn we allemaal connected travellers geworden. In een paar clicks kiezen we de geschikte vervoermiddelen, de optimale route en de gepaste vertrektijd. Onderweg kunnen we rekenen op realtime verkeersinformatie of route-assistentie.

Digitaal verbonden mobiliteitssystemen bieden tegenwoordig al heel wat voordelen. Maar zijn die wel voor iedereen even toegankelijk en gebruiksvriendelijk – in één woord: inclusief? Dat gingen ze na binnen het Europese INDIMO-project. Met het doel om te achterhalen wat de behoeften van verschillende burgers zijn op het vlak van gedigitaliseerde en gepersonaliseerde mobiliteit. Daarbij lag de focus op kwetsbare groepen.

Een van de INDIMO-pilootprojecten liep in verschillende Vlaamse steden en gemeenten, in samenwerking met imec. Het verkende de mogelijkheden van inclusieve slimme verkeerslichten.

imec article INDIMO

Voor heel wat mensen, bijvoorbeeld blinden en slechtzienden, is het niet vanzelfsprekend om zich veilig door het verkeer te bewegen.

Veilig oversteken zonder wachten

Begeven ouderen en mensen met een beperkte mobiliteit of visuele beperking zich te voet in het verkeer? Dan moeten ze heel wat letterlijke én figuurlijke drempels overwinnen. Oversteekplaatsen horen daar zeker bij.

Natuurlijk doen overheden al inspanningen om die oversteekplaatsen veiliger te maken, bijvoorbeeld met rateltikkers of knoppen om groen licht te forceren. De uitdaging is om die oplossingen naar een hoger niveau te tillen door ze:

  • Te verbinden met andere slimme verkeersinfrastructuur.
  • Te laten reageren én anticiperen op de behoeften van voetgangers die tot de doelgroep behoren.

Concreet houdt dat bijvoorbeeld in dat een slim verkeerslicht ouderen en mensen met beperkte mobiliteit of visuele beperking extra oversteektijd geeft, waarschuwt met een geluidssignaal, of extra informatie biedt zoals hoeveel seconden het nog groen is. En dat terwijl de algemene doorstroming zoveel mogelijk gegarandeerd blijft.

Cocreatie en levensecht testen

Het pilootproject ging van start met diepte-interviews met mensen uit de doelgroep en hun belangenorganisaties. Daaruit kwamen antwoorden op vragen zoals:

  • Welke digitale tools gebruiken ouderen en mensen met beperkte mobiliteit of een visuele beperking vandaag als ze zich te voet verplaatsen?
  • Welke problemen ondervinden ze onderweg?
  • Hoe zien zij mogelijke oplossingen?

Daarna volgden verschillende surveys en workshops om extra info te verzamelen. Daardoor kregen we een goed zicht op de behoeften van de doelgroep. Op basis daarvan kunnen alle betrokkenen nu een concept uitwerken dat daaraan zo goed mogelijk tegemoetkomt.

Zo beslisten we binnen imec om een mobiele rateltikker te ontwikkelen die blinden en slechtzienden in staat stelt om veilig over te steken op kruispunten die niet uitgerust zijn met gewone rateltikkers. Eind 2021 en begin 2022 testten we die app met echte gebruikers in een levensechte testomgeving.

De bevindingen werden teruggekoppeld naar het Europese INDIMO-project dat alle inzichten bundelt in de Universal Design Manual met een waaier van designhandleidingen en beleidsaanbevelingen.
Indimo ging in 2020 van start en liep tem december 2022.

Meer weten?

Neem een kijkje op de Indimo-projectwebsite en lees meer over dit onderzoek in dit artikel.