indimo
/Vlaamse innovatiemotor/Impactdomeinen/Smart mobility & logistics/INDIMO - Inclusive Digital Mobility Solutions

INDIMO - Inclusive Digital Mobility Solutions

Hoe maken we slimme verkeerslichten inclusief?

Dit project krijgt steun van het Europese Horizon 2020-programma.

Met onze smartphone in de hand zijn we allemaal connected travellers geworden. In een paar kliks kiezen we de geschikte vervoermiddelen, de optimale route en de gepaste vertrektijd. Onderweg kunnen we rekenen op realtime verkeersinformatie of route-assistentie.

Digitaal verbonden mobiliteitssystemen bieden dus heel wat voordelen. Maar zijn die wel voor iedereen even toegankelijk en gebruiksvriendelijk – in één woord: inclusief? Dat gaan ze na binnen het Europese INDIMO-project. Het doel is om te achterhalen wat de behoeften zijn van verschillende burgers op het vlak van gedigitaliseerde en gepersonaliseerde mobiliteit. Daarbij ligt de focus op kwetsbare groepen.

Een van de INDIMO-pilootprojecten loopt in Antwerpen, in samenwerking met imec. Het verkent de mogelijkheden van inclusieve slimme verkeerslichten.

Veilig oversteken zonder wachten

Begeven ouderen en mensen met een beperkte mobiliteit of visuele beperking zich te voet in het verkeer? Dan moeten ze heel wat letterlijke én figuurlijke drempels overwinnen. Oversteekplaatsen horen daar zeker bij.

Natuurlijk doen overheden al inspanningen om die oversteekplaatsen veiliger te maken, bijvoorbeeld met rateltikkers of knoppen om groen licht te forceren. De uitdaging is om die oplossingen naar een hoger niveau te tillen door ze:

  • Te verbinden met andere slimme verkeersinfrastructuur.
  • Te laten reageren én anticiperen op de behoeften van voetgangers die tot de doelgroep behoren.

Concreet houdt dat bijvoorbeeld in dat een slim verkeerslicht ouderen en mensen met beperkte mobiliteit of visuele beperking extra oversteektijd geeft, waarschuwt met een geluidssignaal, of extra informatie biedt zoals hoeveel seconden het nog groen is. En dat terwijl de algemene doorstroming zoveel mogelijk gegarandeerd blijft.

Cocreatie en levensecht testen

Het pilootproject ging van start met diepte-interviews met mensen uit de doelgroep en hun belangenorganisaties. Daaruit kwamen antwoorden op vragen zoals:

  • Welke digitale tools gebruiken ouderen en mensen met beperkte mobiliteit of een visuele beperking vandaag als ze zich te voet verplaatsen?
  • Welke problemen ondervinden ze onderweg?
  • Hoe zien zij mogelijke oplossingen?

Daarna volgden verschillende surveys en workshops om extra info te verzamelen. Daardoor kregen we een goed zicht op de behoeften van de doelgroep. Op basis daarvan kunnen alle betrokkenen nu een concept uitwerken dat daaraan zo goed mogelijk tegemoetkomt.

Zo beslisten we binnen imec om een mobiele rateltikker te ontwikkelen die blinden en slechtzienden in staat stelt om veilig over te steken op kruispunten die niet uitgerust zijn met gewone rateltikkers. Eind 2021 en begin 2022 testen we die app met echte gebruikers in een levensechte testomgeving.

De bevindingen worden teruggekoppeld naar het Europese INDIMO-project dat alle inzichten bundelt in de Universal Design Manual met een waaier van designhandleidingen en beleidsaanbevelingen.

Meer te weten komen?

Donwnload hier de presentatie over de onderzoeksresultaten.

Neem zeker ook een kijkje op de INDIMO-projectpagina, lees dit bericht over onze eerste workshop of stuur een mailtje voor meer info naar evelien.marlier@imec.be.

Lees hoe INDIMO blinden en slechtzienden helpt in het verkeer.

Het project ging van start in januari 2020 en duurt tot december 2022. Het krijgt funding van het onderzoeks- en innovatieprogramma Horizon 2020 van de Europese Unie onder het nummer 875533.