CityFlows

CityFlows

Hoe kunnen lokale overheden verkeersstromen beter begrijpen? Imec en partners deden hier in de voorbije jaren onderzoek naar.

Het is druk in onze steden en gemeenten. Voetgangers, fietsers, bussen en auto’s doorkruisen de straten. Allemaal volgen ze hun eigen dagritmes, snelheden, routes, ... Probeer daar maar eens zicht op te krijgen.

Toch is het nét dat wat lokale besturen nodig hebben: een helder en gedetailleerd beeld van mobiliteitsstromen op hun grondgebied. Want alleen dan kunnen ze snel en gepast ingrijpen als dat nodig is. Bijvoorbeeld door een park of straat af te sluiten als de drukte uit de hand loopt.

Bovendien is zo’n fijnmazig inzicht in verkeersstromen niet alleen belangrijk voor mobiliteit. Het werpt ook vruchten af op andere beleidsdomeinen zoals stadsplanning en lokale economie.

Betrouwbare data

Hebben lokale besturen dan nog geen idee van de mobiliteitssituatie in hun stad of gemeente? Toch wel, maar dat beeld is nog beperkt en gefragmenteerd. Dat is een gevolg van onjuiste, onbetrouwbare of onvolledige data. En dat wilde CityFlows doorbreken door:

  • Een beter inzicht te bieden in de gedeeltelijke data om zo lokale besturen te helpen om die beter te interpreteren en te beoordelen op betrouwbaarheid.
  • Te onderzoeken hoe we alle beschikbare databronnen van multimodale mobiliteitsstromen (voetgangers, auto’s, fietsers, ...) kunnen bundelen in één overzicht.

Eén oogopslag

Hoe kwam CityFlows tot zo’n gebundeld overzicht van databronnen? Om te beginnen verzamelden we data die verschillende organisaties ter beschikking kunnen stellen, zoals:

  • Locatiegegevens van telecomspelers
  • Floating car data: elektronische signalen van toestellen zoals mobiele telefoons en gps-systemen
  • Gegevens van tellussen en telramen, beveiligingscamera’s

Al die gegevens boden een inkijk in de drukte op verschillende plaatsen en tijdstippen.

Daarna filterden en bundelden we die sensorgegevens en pasten we hydrodynamische modellen toe om ze te verrijken. Dat mondde uit in één overzichtsbeeld: een datafusiemodel waarmee lokale overheden en andere stakeholders aan de slag kunnen. Het bood hen zicht op de mobiliteitssituatie in verschillende locaties in de stad, over verschillende verkeersmodaliteiten heen.

Zo gaf CityFlows lokale overheden de grondstof voor een datagedreven ondersteuning van hun beleid.
Nu kunnen ze bijvoorbeeld op voorhand inschatten wat de gevolgen – tot op straatniveau – zullen zijn van beslissingen zoals de wijziging van een circulatieplan of de invoering van een schoolstraat.

Pilootsteden

Om het CityFlows-model te optimaliseren, werkten onze onderzoekers nauw samen met enkele Vlaamse steden en gemeenten en met het Agentschap Binnenlands Bestuur – bijvoorbeeld aan de verbetering van de datakwaliteit. De inzichten deelden we met de steden en gemeenten van het Smart Flanders-samenwerkingsverband en met geïnteresseerde lokale besturen.

Het eerste CityFlows-project startte in Antwerpen in de Antwerp Smart Zone in het Sint-Andrieskwartier.

ASZ

De digitale proeftuin Antwerp Smart Zone

In opdracht van het Agentschap Binnenlands Bestuur en in nauwe samenwerking met de industrie trokken we in 2021 met CityFlows ook naar Gent en Mechelen.

In Mechelen focuste CityFlows op de mogelijke invoering van verkeersluwe schoolstraten. Welke impact zou dat hebben op het verkeer in de straat zelf én in de omliggende buurt? Om dat te achterhalen richtte het onderzoek zich op de omgeving van de Victor Van de Walle-school. In een voor- en nastudie boorden we beschikbare databronnen aan, bundelden en analyseerden we de resultaten en voegden we indien nodig extra databronnen toe voor relevantere inzichten. Die inzichten kunnen de Mechelse mobiliteitsexperten dan gebruiken om doordachte mobiliteitskeuzes te maken.

Bekijk hier de aftermovie van het Cityflows slotevent:

Accepteer marketing-cookies om deze content te kunnen bekijken.
Cookie-instellingen

Meer weten?

Lees meer over dit onderzoek in dit artikel.