adoptie en gebruik

Adoptie en gebruik in Vlaanderen

De afgelopen jaren zagen we geen echte revoluties op vlak van bezit en gebruik van technologie in Vlaanderen. De opvallendste strijd speelt zich vandaag de dag af op vlak van software en digitale diensten: zo maakt een groeiend aantal Vlamingen gebruik van meerdere streamingdiensten.

Dit infogram is enkel zichtbaar op de desktopversie van de website.

Deze content is enkel zichtbaar op de desktop versie van de website.

Vlaming maakt eigen mix

Vlaming maakt eigen cocktail van klassieke tv, streaming en personenmerken

Vlamingen zijn steeds minder trouw aan content van zenders en traditionele mediamerken. Ze combineren allerlei platformen met elkaar op een flexibele manier om zo te voldoen aan hun kijkbehoeften.

Vlamingen zijn duidelijk 'crossmedialer' geworden. Wie voor videoconsumptie enkel steunt op ofwel het klassieke aanbod van zenders ofwel het 'nieuwe' digitale aanbod van streamingdiensten krijgt de kijkhonger alsmaar minder goed gestild.

Toch houdt het klassieke, lokale aanbod stand tegenover de druk van het steeds ruimere, internationale online aanbod, onder andere door zich ook zelf te wagen aan eigen online mediaplatformen. Daarenboven zien we dat sociale media en de bijhorende 'personenmerken' zowel een mediaplatform op zich zijn (bv. TikTok)  als een adviserende rol spelen bij het samenstellen van onze eigen videococktail.

Nieuwe spelers TikTok & BeReal

Groeiend engagement met TikTok

TikTok lijkt in termen van bereik en actieve gebruikers in tegenstelling tot de voorgaande jaren niet meer te stijgen. Toch zien we dat de gebruiksintensiteit opnieuw een fikse sprong voorwaarts maakt: de Vlaamse TikTok gebruiker spendeert gemiddeld 82 minuten per dag op het platform, maar liefst 10 minuten meer dan vorig jaar.

Binnen deze beperkte groep TikTok'ers ligt de gebruiksintensiteit hoger dan dat van de gemiddelde Vlaming op alle sociale media platformen samen.

Waar TikTok'ers initieel vooral 18-24-jarigen waren, zien we een voorzichtige groei buiten deze jongere doelgroep met een stijging in actief gebruik bij de 25-34-jarigen en de 45-54-jarigen.

De Vlaming als Homo Digitalis

Dit jaar bevroegen we voor het eerst in welke mate de Vlaming acht dagdagelijkse routines vooral online, offline of hybride gaat uitvoeren. Meer dan een kwart van de Vlamingen is een 'Homo Digitalis' en doet zes of meer alledaagse routines (meestal) online.

Deze Homo Digitalis is vooral te vinden bij 25-44 jarigen. Maar, het is niet zo dat we geen 'Homo Digitalis' vinden bij de 44-plussers. We vinden deze over alle leeftijden heen. Zelfs bij de oudste leeftijdsgroepen doet tussen 10% en 20% bijna al deze routines online.

Online dienstverlening is echter niet het nieuwe normaal voor iedereen: één tiende van de Vlamingen benut geen enkele vorm van online dienstverlening.

Doen tegenover verkiezen

Deze content is enkel zichtbaar op de desktop versie van de website.

Ben je benieuwd naar de inzichten van imec.digimeter 2022?
Bekijk hier dan ons volledig rapport.

Download imec.digimeter

Dimitri Schuurman

Dimitri Schuurman

Lieven Demarez

Lieven Demarez