De snelle opmars van AI dreigt de huidige digitale kloof te verbreden, zo waarschuwt de recentste imec.digimeter. Het onderwijs is het geijkte kanaal om de vaardigheden en attitudes op peil brengen. Dat bleek recent ook uit de expliciete vraag vanuit de scholierenkoepel. De imec-onderzoeksgroep itec van KU Leuven lanceert een gratis e-learning voor leerkrachten om doordacht en verantwoord aan de slag te gaan in de klas.
Lesgevers zijn meer dan ooit op zoek naar een helder kompas om op een verantwoorde en voldoende kritische manier om te gaan met de nieuwe mogelijkheden die AI biedt. Dat kompas probeert deze gratis e-learning aan te reiken. De Engelstalige box bevat vier uitgebreide modules (totale tijdsduur: 5 tot 7 uur) die ingaan op verschillende aspecten van AI.
- De verbinding tussen AI en onderwijs: een verkenning van het brede aanbod aan AI-tools zoals chatbots en adaptieve games, met focus op het ontstaan en de recente evoluties van AI in onderwijs.
- Van een black box naar een glass box: een blik op de algoritmes onder de motorkap van huidige AI-tools. We ontdekken hoe ze gegevens verzamelen en hoe visualisaties de leerkracht kunnen ondersteunen.
- Uitdagingen van AI: hoe pakken we cruciale technische en ethische uitdagingen aan, zoals plagiaat, bias of vervuilde data?
- Balans als toekomstperspectief: hoe houden we het midden tussen AI-sceptici en AI-lovers en vinden we een realistische kijk op mogelijkheden en beperkingen van AI in onderwijs?
Eén ding is zeker: AI is een blijver. Dat betekent niet dat de leerkracht de regie over de onderwijsleeromgeving verliest, of dat we alle toepassingen kritiekloos moeten integreren. Tijd voor een genuanceerde en heldere aanpak. Deze e-learning probeert leerkrachten wegwijs te maken in AI voor onderwijs, zodat ze kunnen de digitale kloof kunnen helpen dichten.
Gerelateerd:
persbericht imec.digimeter 2023
Gepubliceerd op:
12 maart 2024