Smart contact lens Azalea
/Azalea Vision haalt 8 miljoen euro op voor de ontwikkeling van een slimme contactlens

Azalea Vision ontwikkelt slimme oplossingen om de levenskwaliteit van mensen met lichtgevoeligheid of oogaandoeningen te verbeteren, ingebed in een contactlens. De nieuwe spin-off van imec en UGent sluit zijn serie A-financieringsronde af.

Over Azalea Vision
Azalea Vision werd opgericht als spin-off van imec en de Universiteit Gent in 2021. Als HealthTech pionier werkt Azalea Vision aan slimme oplossingen voor mensen met oogafwijkingen. Zo ontwikkelt Azalea Vision een slimme contactlens om het leven te verbeteren van mensen die leven met lichtgevoeligheid en oogafwijkingen. Het bedrijf sloot in 2021 een Serie A van 8 miljoen euro af, gesteund door investeerders Imec.xpand, Elaia, Sensinnovat en Shigeru, naast een onderzoekssubsidie van het Vlaamse Agentschap voor Innoveren en Ondernemen (VLAIO). Voor meer info: azaleavision.com

Over imec.xpand
Imec.xpand is een ‘early stage’ groeifonds met een baanbrekende aanpak om hardware gedreven nanotechnologische innovaties om te zetten in succesvolle wereldwijde ondernemingen. Het fonds wordt onafhankelijk beheerd door een team van ondernemers, doorgewinterde durfkapitalisten en bedrijfsexperts. Het richt zich op ambitieuze technologische starters die voldoen aan alle criteria om een succesvolle, schaalbare onderneming te worden met het potentieel om de wereld te veranderen en waarbij de kennis, expertise en infrastructuur van imec een bepalende rol kunnen spelen in hun succes. Meer informatie over imec.xpand vind je op www.imecxpand.com.

Over Elaia
Elaia is een Europees top VC-bedrijf met een sterk tech-DNA. Wij ondersteunen tech-disruptors met wereldwijde ambitie, van ‘early stage’ tot groeiontwikkeling. De voorbije 18 jaar hebben wij ons geëngageerd om hoge prestaties te leveren met waarden. Meer informatie: www.elaia.com

Over Sensinnovat
Sensinnovat is een investeringsmaatschappij gevestigd in België. Het bezit onrechtstreeks grote belangen in verscheidene Europese beursgenoteerde halfgeleiderbedrijven. Het bedrijf beheert en investeert ook actief in andere sectoren zoals de gezondheids- en medische technologiesector.

Over Shigeru
SHIGERU is een private equity-gebaseerd durfkapitaalfonds in Basel, Zwitserland. Wij bieden platformen voor technologieoverdracht ter ondersteuning van veelbelovende venture-bedrijven en onderzoekers-ondernemers die bijdragen aan de wereldwijde gezondheid. shigeru.ch

Met meer dan 5.000 medewerkers van overal ter wereld, topwetenschappers en experten in verschillende onderzoeksdisciplines, een zeer geavanceerde R&D infrastructuur, en een uitgebreid partnernetwerk van wereldleiders uit de hightech-industrie, farma, ICT, ... Vlaamse en internationale bedrijven, start-ups, de academische wereld en kenniscentra, is imec ‘s werelds grootste onafhankelijke onderzoekscentrum in nano-elektronica en digitale technologie. Imecs onderzoek omvat geavanceerde halfgeleidertechnologie en siliciumfotonica, oplossingen voor slimme gezondheidzorg, duurzame energie, duurzame mobiliteit en slimme steden, artificiële intelligentie, 5G-communicatie en sensortechnologieën en nog veel meer.

Imec zet zijn expertise en industrieel netwerk ook in om duurzame maatschappelijke impact in Vlaanderen te creëren. Zo ondersteunt imec zowel kleinere organisaties die over beperkte R&D-middelen beschikken als grotere bedrijven in hun innovatieproces. Imec draagt als strategisch onderzoekscentrum en actieve speler in netwerkorganisaties en sectorfederaties bij aan het innovatienetwerk in Vlaanderen door de publieke sector en private sector in Vlaanderen samen te brengen, de uitwisseling van open data mogelijk te maken, en kennisuitwisseling te stimuleren.

Imec heeft zijn hoofdkantoor in Leuven, onderzoeksgroepen verspreid over de Vlaamse universiteiten, in Nederland, Taiwan en de VS, en vertegenwoordiging in China, Japan en India. In 2020 bedroegen de bedrijfsopbrengsten van imec 680 miljoen euro.

Imec is een geregistreerde merknaam voor de activiteiten van imec International (IMEC International, stichting van openbaar nut naar Belgisch recht), imec België (IMEC vzw, gesteund door de Vlaamse overheid), imec Nederland (Stichting IMEC Nederland, gesteund door de Nederlandse overheid), imec Taiwan (IMEC Taiwan Co.), imec China (IMEC Microelectronics Shanghai Co. Ltd.), imec India (IMEC India Private Limited), imec San Francisco (IMEC Inc.) en imec Florida (IMEC USA Nanoelectronics Design Center Inc.).

Over Universiteit Gent
De Universiteit Gent (UGent) is een van de grootste Belgische universiteiten in het hart van Europa en een actieve partner in nationale en internationale samenwerking op het gebied van onderwijs, wetenschap en industrie. Onze organisatie is gewijd aan onderzoek en innovatie met een jaarlijks onderzoeksbudget van meer dan 600 miljoen euro en meer dan 5.500 onderzoekers. www.ugent.be

Over VLAIO
Het Vlaamse Agentschap voor Innovatie en Ondernemen(VLAIO) is een organisatie van de Vlaamse overheid voor alle ondernemers in Vlaanderen. www.vlaio.be