Covid-ademtest
/MiDiagnostics start pilootstudie met innovatieve, snelle COVID-19 PCR-testoplossingen op Brussels Airport

Imecs PCR-on-chip-technologie en ademtest vormen basis voor baanbrekende innovaties in Vlaanderen

Over Brussels Airport
Brussels Airport is met 26,4 miljoen passagiers en 667.220 ton vrachtvervoer per jaar een van de belangrijkste luchthavens van Europa. Brussels Airport verbindt de Europese hoofdstad met 236 passagiers- en cargobestemmingen. Op de luchthaven zijn 74 luchtvaartmaatschappijen actief (cijfers 2019).
Brussels Airport komt tegemoet aan de specifieke behoeften van zakenreizigers én vakantiegangers voor zowel binnen-Europees als langeafstandsverkeer, en biedt ook de grootste keuze aan lagetarievenbestemmingen vanuit België. De luchthaven is de op één na belangrijkste economische groeipool in België, goed voor 64.000 rechtstreekse en onrechtstreekse jobs.
Brussels Airport wordt uitgebaat door Brussels Airport Company. De aandeelhouders zijn de Belgische Staat (25%) en een consortium van privé-investeerders (75%).
Volg @brusselsairport op Twitter, of op Facebook via www.facebook.com/brusselsairport

Over miDiagnostics
miDiagnostics zet silicium-gebaseerde chiptechnologie in om compacte, snelle en gebruiksvriendelijke tests van labokwaliteit met ingebouwde connectiviteit rechtstreeks naar patiënt en arts te brengen. Door een nanofluïdische processor ingebouwd in een chip te combineren met een compact uitleessysteem kan miDiagnostics vrijwel elke biomarker meten in een gemakkelijk toegankelijk staal, zoals enkele druppels bloed via een vingerprik. Het bedrijf ontwikkelt een uitgebreide portfolio aan testen voor de screening, diagnose en monitoring van een brede waaier aan gezondheidsaandoeningen, zoals infectieziektes. Gestart uit een innovatieve samenwerking tussen imec, ’s werelds toonaangevende onderzoeks- en innovatiehub op het vlak van nano-elektronica en digitale technologie, en Johns Hopkins University, toonaangevend Amerikaans onderzoeks- en medisch centrum, wil miDiagnostics een snelle, uitgebreide en kosteneffectieve gezondheidsanalyse mogelijk maken vanop eender welke locatie. miDiagnostics werd in 2015 opgericht als een privébedrijf, en is gevestigd in Leuven.

Met meer dan 5.000 medewerkers van overal ter wereld, topwetenschappers en experten in verschillende onderzoeksdisciplines, een zeer geavanceerde R&D infrastructuur, en een uitgebreid partnernetwerk van wereldleiders uit de hightech-industrie, farma, ICT, ... Vlaamse en internationale bedrijven, start-ups, de academische wereld en kenniscentra, is imec ‘s werelds grootste onafhankelijke onderzoekscentrum in nano-elektronica en digitale technologie. Imecs onderzoek omvat geavanceerde halfgeleidertechnologie en siliciumfotonica, oplossingen voor slimme gezondheidzorg, duurzame energie, duurzame mobiliteit en slimme steden, artificiële intelligentie, 5G-communicatie en sensortechnologieën en nog veel meer.

Imec zet zijn expertise en industrieel netwerk ook in om duurzame maatschappelijke impact in Vlaanderen te creëren. Zo ondersteunt imec zowel kleinere organisaties die over beperkte R&D-middelen beschikken als grotere bedrijven in hun innovatieproces. Imec draagt als strategisch onderzoekscentrum en actieve speler in netwerkorganisaties en sectorfederaties bij aan het innovatienetwerk in Vlaanderen door de publieke sector, overheden en bedrijven in Vlaanderen samen te brengen, de uitwisseling van open data mogelijk te maken, en kennisuitwisseling te stimuleren.
Imec heeft zijn hoofdkantoor in Leuven, onderzoeksgroepen verspreid over de Vlaamse universiteiten, in Nederland, Taiwan en de VS, en vertegenwoordiging in China en Japan en India. In 2020 bedroegen de bedrijfsopbrengsten van imec 680 miljoen euro.

Imec is een geregistreerde merknaam voor de activiteiten van imec International (IMEC International, stichting van openbaar nut naar Belgisch recht), imec België (IMEC vzw, gesteund door de Vlaamse overheid), imec Nederland (Stichting IMEC Nederland, gesteund door de Nederlandse overheid), imec Taiwan (IMEC Taiwan Co.), imec China (IMEC Microelectronics Shanghai Co. Ltd.), imec India (IMEC India Private Limited), imec San Francisco (IMEC Inc.) en imec Florida (IMEC USA Nanoelectronics Design Center Inc.).