Er bestaan heel wat frameworks. Hoe past Innovatrix, imecs innovatiecanvas, in dat plaatje?
Zowat 90% van alle start-ups falen. Veelvoorkomende oorzaken zijn: het geld is op, de verkeerde markt, onvoldoende onderzoek, slechte samenwerkingen enz. Om te slagen moet je van bij de start heel wat zaken onderzoeken en aftoetsen om tot de juiste beslissingen te komen. Een innovatieframework kan je daarbij helpen!
Het fungeert als kapstok om de belangrijkste elementen van je idee op te lijsten en daarbij aan te geven welke al assumpties je hierbij hebt gemaakt. Dit stelt je in staat om in een oogopslag te meest kritische assumpties te selecteren en verder aan te pakken. Op deze manier kan zo’n framework je een dure mislukking besparen. Bovendien helpt het om het investeerdersvertrouwen te vergroten en je team op één lijn te krijgen.
Wil je een nieuwe bedrijfsstrategie uitwerken, je bestaande strategie bijsturen of een nieuw productaanbod lanceren? Dan bestaan er al heel wat business- en innovatieframeworks om je individuele gedachten dan wel je collectieve brainstormsessies te structureren. Maar hoe kies je het juiste framework? Wat zijn de voor- en nadelen bij hun gebruik? Waarom heeft imec beslist om er zelf één te ontwikkelen? En wanneer kan je die het beste gebruiken?
Het Validation Board is ontwikkeld door Ash Maurya en vindt zijn oorsprong in de lean start-upbeweging (Eric Ries).
+ Dit validatieframework werkt goed in een vroeg stadium. Het gebruikt een op assumpties gebaseerde benadering en houdt de zaken eenvoudig.
- Het framework is te beperkt voor scale-ups & grotere organisaties.
Het Business Model Canvas is ongetwijfeld één van de bekendste frameworks in innovatiemanagement. Je zou het zelfs de PowerPoint van de business design frameworks kunnen noemen. Echter, net zoals bij PowerPoint gebruiken heel wat mensen de tool verkeerd en benutten ze niet alle functies ervan.
+ Het is een eenvoudig framework dat door velen gekend is
- Geen details over concurrentie, moeilijk om verschillende klantensegmenten te onderscheiden, gaat niet in op het probleem (daarvoor is een aanvullend framework nodig, zoals het Value Proposition Canvas), houdt geen rekening met strategie, herleidt het winstmechanisme tot kosten en opbrengsten (zonder de factor tijd in rekening te brengen), staat niet in de gebruikelijke leesvolgorde (van links naar rechts), is moeilijk toe te passen in complexe ecosystemen.
Het Lean Canvas is ontwikkeld door Ash Maurya (Validation Board).
+ Het is meer toegespitst op digitale start-ups (door de rol van key metrics) en brengt een aantal zeer nuttige verbeteringen aan in het Business Model Canvas.
- De leesvolgorde (klant, probleem) is niet intuïtief, het neemt een aantal tekortkomingen over van het BMC: moeilijk om de verschillende segmenten te onderscheiden, een oververeenvoudiging van de winstmechanismen, moeilijk toe te passen in complexe ecosystemen.
Imec ontwikkelde zijn eigen innovatiemethodiek op basis van 10 jaar ervaring in innovatiemanagement en als eindresultaat werd ook een framework opgesteld dat de naam 'Innovatrix' meekreeg. Het framework is chronologisch opgebouwd, is geschikt voor (complexe) innovaties met een digitale component (slimme producten, ecosystemen, communities enz.) en is overzichtelijker als je werkt met meerdere klanten- of stakeholdersegmenten.
Het beste van beide werelden: waar hebben we onze inspiratie vandaan gehaald?
Denk erom: er bestaat niet zoiets als één perfect framework. Soms wil je je canvas aanpassen, een ander canvas gebruiken of je canvas links laten liggen en een whiteboard gebruiken.
Online vind je nog heel wat andere interessante frameworks. Elk canvas richt zich op een specifiek aspect van je bedrijfsmodel, organisatie of product. Ze zijn ontworpen om je te helpen bepaalde problemen op te lossen en hebben elk hun eigen sterke en zwakke punten.
Hierna lijsten je nog een aantal populaire frameworks op die niet aan bod zijn gekomen: