Gedetailleerde analyse van hoe een bedrijf de hele fitnesssector op zijn kop zette.
Iedereen heeft er minstens één: goede voornemens voor het nieuwe jaar. Meer sporten is daarbij een echte klassieker. Heel wat fitnesscentra spelen hierop in door tijdens de eindejaarsperiode zo veel mogelijk mensen te overtuigen om een fitnessabonnement te nemen. Het tijdstip, gekoppeld aan de begeleiding en de aanwezigheid van andere deelnemers, zouden immers motiverend moeten werken om de lessen vol te houden.
Peloton bracht een revolutie teweeg in het traditionele businessmodel van fitnessbedrijven. Hun aanbod focust immers op een product – eerst een spinningfiets, nadien ook een loopband – uitgerust met extra software voor fitnesslessen, live en ‘on demand’.
John Foley, de oprichter van Peloton, voelde zich gefrustreerd toen hij niet kon deelnemen aan groepslessen met begeleiding door de beperkte capaciteit. Hij fietste dan maar op zijn hometrainer, maar vond dat allesbehalve een aangename gebruikerservaring. Daarom besloot hij het probleem aan te pakken. Zijn oplossing was simpel: een indoorfiets met een monitor waarmee je groepslessen kunt volgen, live of ‘on demand’. Zo ontstond Peloton. Het werd een gigantisch succes. De sterke groei van het bedrijf werd nog meer aangewakkerd door de coronapandemie. De trend om thuis te fitnessen nam een hoge vlucht. Eind 2020 telde Peloton meer dan 1.000.000 geconnecteerde fitnessabonnementen.
Waarom werd Peloton zo'n groot succes? Welke behoeften en problemen loste het op die anderen niet konden oplossen? En op welke vlakken scoorde Peloton beter dan de concurrentie? We verduidelijken dit aan de hand van Innovatrix, het innovatiecanvas van imec. Tot slot vergelijken we het bedrijfsmodel van Peloton ook met dat van Basic Fit en Apple Fitness+.
Zoals vermeld in de vorige artikels, is de eerste stap van Innovatrix het identificeren van het klantensegment. Peloton focust op mensen die te weinig tijd en motivatie hebben om naar de fitness te gaan. Deze mensen zijn doorgaans jonger dan 35 en hebben een gezinsinkomen dat lager ligt dan 100.000 euro/jaar. De grootte van de markt wordt wereldwijd geschat op 183 miljoen fitnessgebruikers.
Pelotons klantensegment
Zoals we eerder al schreven, start alles bij een duidelijk beeld van je klanten: welke problemen en behoeften hebben ze?
Peloton richt zich op mensen die willen sporten en het tegen anderen willen opnemen, die gecoacht willen worden en een ‘community’-gevoel willen ervaren.
Pelotons behoeften & opportuniteiten
Er zijn altijd alternatieven. In het geval van Peloton kunnen mensen bijvoorbeeld online fitnesslessen volgen bij Apple fitness+, een hometrainer kopen of buiten fietsen of joggen. Ook niets doen is een keuze die vaak gemaakt wordt.
Concurrentie
Nu kunnen we de waardepropositie formuleren: welke waarde biedt Peloton zijn klanten als antwoord op hun problemen of behoeften?
Waardeproposities van Peloton
Nu we weten welke waarde we kunnen bieden aan onze klanten, moeten we ons afvragen: hoe gaan we die waarde creëren en leveren? Hoe ziet de oplossing eruit?
In het geval van Peloton bestaat de oplossing uit drie componenten:
Componenten van Pelotons oplossing
Om zijn waardepropositie te realiseren is Peloton afhankelijk van:
Belangrijkste partners van Peloton
Peloton haalt zijn inkomsten uit drie verschillenden componenten:
Pelotons mechanismen voor waardecaptatie en prijszetting
De laatste bouwsteen omvat de obstakels voor Peloton om te slagen als bedrijf. Bijvoorbeeld:
Pelotons obstakels voor succes
Peloton is niet de enige speler op de wereldwijde fitnessmarkt. We hebben twee specifieke spelers geselecteerd en Pelotons bedrijfsmodel vergeleken met het klassiekere bedrijfsmodel van Basic Fit en het digitale aanbod van Apple’s Fitness+. Bij die vergelijking kwamen een aantal boeiende gelijkenissen en verschillen naar voren:
Heeft dit voorbeeld je geprikkeld om Innovatrix, ons innovatiecanvas, uit te proberen? Klik hier om je assumpties meteen in kaart te brengen