/Open innovatrix - Het canvas toegepast/Hoe verken je je businessidee met Innovatrix, imecs innovatiecanvas?

Hoe verken je je businessidee met Innovatrix, imecs innovatiecanvas?

Heb je een uniek businessidee en wil je je eigen bedrijf opstarten, maar weet je niet waar te beginnen? Dit artikel vertelt je alles wat je moet weten om je ondernemersdroom waar te maken.

1: Breng je aannames in kaart

Vind een probleem dat je wil oplossen

Als ondernemer is de kans groot dat je een beetje aan tunnelvisie lijdt. Dat is niet kwetsend bedoeld, je mag dat gerust als een compliment beschouwen. Je moet immers geloven in wat je doet om anderen te overtuigen van je visie en om zo de ups en downs van het ondernemerschap te overleven. Tegelijk moet je moet echter de realiteit onder ogen durven zien. Alles begint bij het vinden van een probleem dat belangrijk genoeg is voor je potentiële klanten en dat jij kan oplossen. Je raakt niet ver met een schitterend idee waar niemand anders op zit te wachten.

Een innovatieframework helpt je om structuur aan te brengen in je denken en zo onderbouwde beslissingen te nemen. Het splitst je idee op in een reeks assumpties: veronderstellingen waarvan jij denkt dat ze waar zijn. Die ga je vervolgens aftoetsen om na te gaan of je het bij het rechte eind hebt. Pas dan heb je een solide basis voor je start-up.

Alles begint bij een (potentiële) klant die een bepaald probleem heeft en daarvoor op zoek is naar een oplossing. Het moet een probleem zijn dat écht de moeite waard is om op te lossen. Hoe groter het probleem en hoe meer klanten ermee worstelen, hoe groter de opportuniteit om hierrond te ondernemen.

Laten we dus nagaan of je idee kan uitgroeien tot een duurzame business activiteit. Hiervoor beantwoord je de volgende vragen:

  • Wie behoort tot mijn doelgroep? En kan ik die doelgroep verder in segmenten onderverdelen? Deze noemen we je klantensegmenten. Je mag meerdere klantensegmenten hebben, maar doorgaans raden we je aan om je te beperken tot maximaal drie. Hoe meer segmenten je wilt bedienen, hoe minder focus je hebt, iets wat je als ondernemer beter vermijdt met een beperkt aantal middelen en tijd.
  • Wat zijn de behoeften van deze klanten? Welke problemen hebben ze?

Twijfel je over het precieze segment waarop je je wilt richten? Maak je geen zorgen, in deze fase lijsten we alleen assumpties op.

Klantensegmenten & hun behoeften

Klantensegmenten & hun behoeften

Verdiep je in het probleem

Als geboren ondernemer kun je natuurlijk niet wachten om het probleem van je klant op te lossen! De kans is echter groot dat je niet de enige bent die dat wil. Dat brengt ons bij de assumpties over de ‘huidige praktijken’:

  • Hoe gaan je klanten vandaag om met het probleem? Welke alternatieven bestaan er voor jouw oplossing? Zijn er concurrenten op de markt die een (gedeeltelijke) oplossing aanbieden? Dat zijn allemaal vragen die je moet stellen. Noteer ze! Zo raak je goed vertrouwd met het probleem, wat je zal helpen om je waardepropositie helder te formuleren.
Breng je assumpties in kaart

Breng je assumpties in kaart

Formuleer de waardepropositie

Welke oplossing wil jij je klanten aanreiken? Hoe goed presteert jouw oplossing in vergelijking met de alternatieven? Helpt ze om tijd of geld te besparen of risico's te beperken? Je wil bovenal een overtuigende waardepropositie uitwerken. Dit is niet eenvoudig, neem er dus je tijd voor. Bain & Company heeft een lijst met veelvoorkomende waardeproposities (voor B2B- en B2C-bedrijven) opgesteld als inspiratie.

Customer Value Element

Customer Value Element (Bain & Company)

Business Value Elements

Business Value Elements (Bain & Company)

Een overtuigende waardepropositie uitwerken

Een overtuigende waardepropositie uitwerken

Hoe ga je je waardepropositie realiseren?

Nu is het eindelijk tijd om je oplossing uit te werken. Wat is de minimale oplossing die je moet aanbieden om het probleem van je klant op te lossen? Hoe moet je oplossing eruitzien zodat klanten ze ook zouden gebruiken? Is het een applicatie? Is het een fysiek product gecombineerd met een app? Heeft de klant accessoires nodig?

Proficiat! Je hebt het probleem bepaald en een minimale oplossing voorgesteld. Heb je echter al nagedacht over de distributie ervan? Ga je zelf instaan voor de levering? Voor welke activiteiten ben je afhankelijk van externe partners?

Je waardepropositie realiseren

Je waardepropositie realiseren

Wat levert het op voor jou?

De waardepropositie omvat de voordelen voor je klantensegment. De waardecaptatie omvat de voordelen voor jezelf: wat krijg jij ervoor in de plaats? Dat kan zowel financieel als niet-financieel zijn. Niet elk segment zal je geld opleveren, en dat hoeft ook niet. Data, mond-tot-mondreclame of een community kunnen ook waardevol zijn. Doorgaans zullen deze zaken je geld opleveren bij één van de andere segmenten. Deze oplijsting van gegenereerde waarde voor jou door jouw klantensegmenten vormt het startpunt om je verdienmodel uit te werken met een onderliggend prijsmechanisme.

Mechanismen voor waardecaptatie

Mechanismen voor waardecaptatie

Neem een stap terug: zijn er obstakels die je succes in de weg staan?

Bekijk de zaken niet alleen door een techno-optimistische bril. Zet een stap terug en identificeer de meest kritische of risicovolle assumpties die een negatieve impact kunnen hebben op je bedrijfsidee. Mogelijke obstakels die wij vaak zien terugkomen zijn:

  • Marktgerelateerd – Is er interesse voor? Ligt er iemand van wakker?
  • Technisch – Kunnen we het maken?
  • Organisatorisch – Kunnen we het leveren?
  • Juridisch – Is wat we willen doen ook toegelaten?
Je Innovation Board

Je innovatiecanvas

2: Verlaat je bureau en valideer je assumpties!

Je hebt je eerste businessidee uitgewerkt op basis van de belangrijkste innovatiecriteria. Proficiat! Nu komt het échte werk. Alles wat je tot nu toe hebt opgeschreven, zijn ‘assumpties’, niet geverifieerde aannames. De volgende stap is deze effectief aftoetsen door met mensen te praten en zaken uit te testen.

Daarom geven heel wat boeken over ondernemerschap het advies je ‘ivoren toren’ te verlaten om met potentiële klanten en eindgebruikers te praten en te kijken of ze je aannames bevestigen. Vraag voor elke assumptie feedback aan minstens 10 potentiële klanten. Wees niet bang om je comfortzone hierbij te verlaten, anders kan je nooit je eigen bedrijf opstarten.

Alle hiervoor beschreven elementen geven je stof tot nadenken over hoe je aan de slag moet met je idee. We formuleren die elementen als assumpties: we gaan ervan uit dat de markt zo groot is, dat er een bereidheid is om zo veel te betalen en dat we een oplossing aanreiken voor die behoefte. De belangrijkste assumpties (sleutelaannames) over je businessidee moeten zo snel mogelijk afgetoetst worden.

Belangrijkste assumpties aftoetsen

Belangrijkste assumpties aftoetsen

3: Itereer: wat heb je geleerd?

Hopelijk heb je veel nuttige feedback gekregen van je potentiële klanten en partners. Nu moet je je innovatiecanvas aanpassen op basis van de feedback die je hebt verzameld. Innovatrix, het innovatiecanvas ontwikkeld door Imec, kan je daarbij ondersteunen. Klik hier om aan de slag te gaan met ons digitale innovatiecanvas om:

  • je assumpties in kaart te brengen;
  • naar buiten te gaan en je aannames te testen;
  • je canvas aan te passen, en te overleggen en leren met je team.

Test het uit en houd ons op de hoogte! Gebruik innovatrix ons digitale innovatiecanvas om je assumpties bij te houden.