VR-taal header

VR-Taal

Immersieve gespreksvaardigheidstraining voor de arbeidsmarktfinaliteit.

Projectomschrijving

VR-Taal is een innovatie leeromgeving  die leerlingen uit de arbeidsmarktfinaliteit ondersteunt bij het versterken van hun gespreksvaardigheden, soft skills in beroepsgerichte contexten. Deze doelgroep heeft nood aan realistische oefenkansen voor situaties zoals sollicitatiegesprekken, klantcontact, werkoverleg en andere communicatiemomenten op de werkvloer.

De toepassing wordt in eerste instantie ontwikkeld voor technische en ambachtelijke opleidingen, met uitbreidingsmogelijkheden naar zorg, handel en administratie. Op termijn kan VR-Taal ook worden ingezet in richtingen binnen de dubbele finaliteit, andere onderwijsniveaus, voor leerlingen met een taalachterstand, in meerdere talen of zelfs in trajecten voor werkplekleren en bedrijfsopleidingen.

Via een combinatie van Virtual Reality, AI-feedback en realistische scenario’s oefenen leerlingen in een veilige, levensechte omgeving zonder sociale druk. Het platform werkt zowel in VR als op laptop, tablet en smartphone, zodat alle scholen ermee aan de slag kunnen. Leerkrachten kunnen zelf gespreksscenario’s bouwen via een intuïtieve editor, afgestemd op hun opleiding of sector.

VR-Taal wordt momenteel ontwikkeld en zal worden getest in Vlaamse scholen, met als doel het zelfvertrouwen, de taalvaardigheid en de communicatieve zelfstandigheid van leerlingen merkbaar te versterken.

Dit project wordt uitgevoerd door Richtpunt Campus Hamme, Provinciaal Onderwijs Vlaanderen, Vlot! Lokeren, Dexr en Linguineo.