Smart-education-@-schools

Smart Education @ Schools

Innovatieprogramma voor leerkrachten die didactische uitdagingen willen aanpakken met behulp van educatieve technologie.

Wat is Smart Education at Schools?

Smart Education at Schools is een innovatieprogramma i.s.m. de Vlaamse Overheid vóór en dóór het Vlaamse onderwijs. Via een jaarlijkse oproep verzamelt het programma bottom-up ideeën waarbij leerkrachten uit het basisonderwijs, secundair onderwijs en volwassenenonderwijs didactische uitdagingen in de klas aanpakken met educatieve technologie.

Geselecteerde projecten ontvangen een jaar tijd en een maximale subsidie van € 75.000 om de technologische oplossing te ontwikkelen. Om van idee naar proof of concept te gaan, werken scholen samen met kennisinstellingen, bedrijven en andere partners.

Accepteer marketing-cookies om deze content te kunnen bekijken.

Projectoproep

In onze jaarlijkse projectoproep kunnen scholen, leerkrachten, ICT-coördinatoren… terecht met hun idee. Zicht hebben op mogelijke (bedrijfs)partners mag, maar is niet noodzakelijk. Het is vooral cruciaal dat de probleemsteling én oplossing groeien vanuit een reële nood uit het Vlaamse onderwijs.

Een project wordt in twee fasen ingediend: een projectidee (1500 woorden), gevolgd door een projectvoorstel (7000 woorden). Tijdens het aanvraagtraject voorzien we de nodige begeleidingsmomenten. Meer info over de aanvraagprocedure vind je hier.

Broed jij op een innovatief idee dat didactische uitdagingen in je klas aanpakt? Aarzel dan niet om nu al een intakegesprek vast te leggen. Een idee indienen kan opnieuw in oktober 2025.

Tijdlijn 2025

Portfolio

Sinds 2017 werden via Smart Education @ Schools 25 projecten ontwikkeld: webapplicaties, dashboards, XR-applicaties… De resultaten zijn divers en innovatief, maar steeds op maat van ons Vlaamse onderwijs. Je vindt alle projecten hieronder, in het portfolio hieronder, ingedeeld volgens onderwijsniveau.

Laat je inspireren!

Kleuteronderwijs
Kleuteronderwijs

Lageronderwijs
Lager onderwijs

Secundair onderwijs
Secundair onderwijs

Volwassenenonderwijs
Volwassenenonderwijs

Nieuws

Minelabs artikel
Validatiestudie bewijst effectiviteit van educatieve game Minelabs
Fysica en chemie leren minecraft
Leerlingen leren fysica en chemie met herwerkte Minecraft-game
Smart-education-oproep
Smart Education at Schools lanceert nieuwe projectoproep: € 75.000 voor jouw idee?
SEAS awards voor drie bottom-up projecten
5 nieuwe projecten van start binnen innovatieprogramma Smart Education at Schools
Sett EdTech Award 2024: Smart Symbols
Smart Symbols ontvangt 2 EdTech-prijzen op SETT 2024
Fonemi gaat Nederlandse kinderen helpen met begrijpend lezen
Fonemi gaat Nederlandse kinderen helpen met begrijpend lezen

FAQ

Kan ik feedback krijgen over mijn projectidee buiten de indienperiode?
Kunnen instellingen uit het hoger onderwijs een project aanvragen?
Dienen externe partners (bv. software-ontwikkelaar) bij de indiening van het projectidee al gekend te zijn?
Astrid Monteyne

Vragen over onze oproep of projecten? Ik help je graag verder.

Astrid Monteyne, project manager.