
Intelligente dashboards voor eindtermen en competenties
In het onderwijs moeten leerlingen en cursisten specifieke eindtermen en competenties behalen. Die minimumdoelen zijn cruciaal voor het waarborgen van het onderwijsniveau. De monitoring en bijsturing van de voortgang richting die eindtermen bleek echter een complexe taak. Lesgevers die studenten wilden begeleiden, stonden vaak voor prangende vragen: maakte de student voldoende leervordering om de beoogde eindtermen te behalen? Welke student had het moeilijk? Was het mogelijk om in real time een eenvoudige en duidelijke visualisatie te krijgen van de voortgang van studenten?
Het project ontwikkelde drie dashboards die de studievoortgang van leerlingen (in het secundair onderwijs) en cursisten (in het volwassenenonderwijs) monitoren. Zo krijgen lesgevers en schoolleiders inzicht in de voortgang, prestaties en behoeften van hun studenten, met als doel het bereiken van de eindtermen en competenties. De dashboardgegevens ondersteunen bovendien het schoolbeleidsteam bij beslissingen over curriculumwijzigingen en optimalisatie van leerprogramma’s, maar ook bij het identificeren van mogelijke knelpunten.
De ontwikkelde dashboards werden na afloop van het project open-source beschikbaar gesteld voor de Moodle-community.
Dit project werd uitgevoerd door Gito Overijse, GO! CVO Antwerpen en Eummena vzw.
Wil je graag meer informatie? Laat het ons weten via het contactformulier hieronder.