Binnen de nieuwe minimumdoelen voor de arbeidsmarktgerichte en dubbele finaliteit werd vastgelegd dat leerlingen rekening moeten houden met ergonomische principes bij motorische basisvaardigheden. Die ergonomische principes kwamen echter nog maar weinig aan bod in het curriculum. Bovendien bleek het voor leerkrachten moeilijk om houdingen correct te beoordelen: fouten in de houding zijn vaak subtiel en niet alle leerkrachten beschikken over voldoende ergonomische kennis.

Het project ErgoXR ontwikkelde daarom een Mixed Reality-applicatie waarmee leerlingen correcte til- en heftechnieken konden aanleren. Dat gebeurde stapsgewijs: leerlingen oefenden de technieken eerst in Virtual Reality (volledige immersie) en vervolgens in Mixed Reality (een virtuele laag interactieve content op de werkelijkheid). Zo kregen ze de kans om meerdere keren diverse opdrachten uit te voeren. Dankzij een geautomatiseerd systeem ontvingen ze real-time feedback op hun houding en konden ze die onmiddellijk corrigeren.

Een eerste prototype werd eerder al ontwikkeld binnen een Innovet-traject.

Dit project werd uitgevoerd door Sint-Paulusschool Campus VTI, Sint-Paulusschool Campus Sint-Vincentius en Howest. 

Video

Accepteer analytics-cookies om deze content te kunnen bekijken.

Aan de slag

Ergo XR ontwikkelde zich ondertussen tot een volwaardige startup die zich richt op het opleiden van mensen in til- en heftechnieken op de werkvloer. De applicatie blijft gratis beschikbaar voor het onderwijs.

Bezoek de website