Projectomschrijving

In het lager onderwijs is de combinatie van schrijfmotoriek en spellingsvaardigheid cruciaal. Spellingstesten verlopen vaak nog op papier, wat leidt tot een hoge werklast voor leerkrachten bij het corrigeren en analyseren van fouten. In dit project ontwikkelden we daarom een digitale applicatie die het mogelijk maakt om geschreven teksten te scannen en automatisch een foutenanalyse uit te voeren op basis van handschriftherkenning. 

Dankzij de applicatie blijft de leerkracht niet langer opgescheept met de tijdrovende correctie: de leerling krijgt de spellingsoefening digitaal teruggekoppeld, inclusief directe feedback. De leerkracht krijgt daardoor sneller inzicht in welke spellingsstrategieën beheerst zijn en welke niet, en kan het didactisch handelen efficiënter bijsturen. Het resultaat: minder administratieve last, meer focus op de specifieke noden van leerlingen en sneller cyclisch leren. 

Het project werd uitgevoerd in samenwerking met basisscholen Ginsteschool Oostrozebeke, Stedelijke Basisschool Zuid Harelbeke en VIVES Hogeschool.

Video

Accepteer analytics-cookies om deze content te kunnen bekijken.

Aan de slag

Wil je graag meer informatie? Laat het ons weten via het contactformulier hieronder.