Smaaksensaties XR

Smaaksensaties in XR

Eetmoeilijkheden aanpakken in de virtuele wereld

Projectomschrijving

Leerlingen uit het buitengewoon onderwijs kampen vaak met moeilijkheden tijdens eetmomenten op school, waardoor die niet vlot verlopen. Denk aan het hardnekkig weigeren van voeding of een te eentonig voedingspatroon. In de praktijk is er geen kant-en-klare oplossing die voor iedere leerling werkt. Smaaksensaties in XR wil de virtuele wereld inzetten om die eetmoeilijkheden aan te pakken.

De begeleiding verloopt in drie fasen. De leerlingen starten in een VR-omgeving waarbij de omgeving volledig vertrouwd is (safe space) en alle prikkels weggenomen worden. Vervolgens stappen ze geleidelijk over naar een AR-omgeving met een aantal herkenbare safe space-elementen. In de laatste fase bevinden de leerlingen zich in een omgeving met minimale simulatie. Die gefaseerde aanpak zorgt voor een gepersonaliseerd traject per leerling, aangepast op hun specifieke behoeften.

Dit project wordt uitgevoerd door BuBaO De Zonneroos, BuBaO De Parel en De Kim i.s.m. Dexr en MoonMonster Studios.

Video

Accepteer marketing-cookies om deze content te kunnen bekijken.

Aan de slag

Interesse om deze tool in te zetten in jouw lescontext? Contacteer ons via onderstaand contactformulier.