Coöperatieve R&D samenwerking
Beperk je risico’s en verlaag je kosten door samen met andere bedrijven precompetitief onderzoek te voeren.
Voorbeelden
Verken de manieren waarop imec de toekomst verandert.
imec.xpand
Wil je met nanotechnologie de markt op? Imec.xpand ondersteunt je van begin tot eind.
Spin-offs
Verken hier de lijst van spin-offbedrijven van de Vlaamse innovatiehub voor nano-elektronica en digitale technologie.

imec.AI barometer

Artificiële intelligentie verovert de wereld. Maar hoe zit het met Vlaanderen? Gingen wij al overstag? Of kijken we eerder de kat uit de boom?

Imec onderzoekt dat met de AI Barometer: een online bevraging van consumenten en bedrijven. We vragen hoe ze aankijken tegen AI, en of ze er al actief mee bezig zijn.

Download hier het volledige rapport

Hieronder schotelen we je een paar opmerkelijke conclusies voor.

Wacht niet om AI-expertise aan boord te halen

Heel wat Vlaamse bedrijven zien nog niet meteen de meerwaarde van AI. Ergens begrijpelijk: onbekend maakt onbemind.

Maar zo dreigt er wel een kloof te groeien tussen:

  • bedrijven met AI-expertise, die het strategische belang van AI nu al hoog inschatten, en er dus ook in willen investeren
  • bedrijven zonder AI-expertise, die de waarde van AI beperkt vinden en niet van plan zijn om er in te investeren, dreigen daardoor een onoverbrugbare achterstand op te lopen

Vooral kmo’s hebben vaak nog geen AI-experts in huis. En dreigen dan ook de boot te missen. Nochtans liggen er ook voor hen kansen.

Ontdek hoe imec je helpt om AI-uitdagingen aan te gaan.

Zorg ervoor dat je het vertrouwen van je consumenten wint

Bedrijven en consumenten denken anders over dataprivacy en transparantie. 

  • Consumenten hechten meer en meer belang aan een correcte omgang met hun persoonsgegevens, en transparantie over de manier waarop dit gebeurt. GDPR is voor hen een minimumgarantie. 
  • Bedrijven nemen maatregelen op vlak van privacy en transparantie, maar beschouwen GDPR daarbij eerder als het maximum. 

Hierdoor zien we een structurele vertrouwensbreuk. En die kan impact hebben op de attitude en adoptie van AI door consumenten. Aangezien er voor AI-toepassingen vaak heel wat persoonlijke data wordt gebruikt, is die groeiende vertrouwensbreuk een mogelijk gevaar voor de toekomst van AI.

Hou rekening met de verschillende AI-profielen

Hoe staan de Vlaamse consumenten tegenover AI? De imec.AI barometer onderscheidt vier profielen. 

Benieuwd wat jouw profiel is? Doe hier de test!

Ontwerp je bedrijfs-AI op mensenmaat

Werk je dus aan een AI-gedreven oplossing? Hou dan evenveel rekening met de reacties van de gebruikers als met de specificaties van de technologie. Besteed ook van bij het begin aandacht aan de transparantie van je gebruik van persoonlijke gegevens en van je businessmodel. Daarmee win je het vertrouwen van je consument. En dat is bepalend voor je commerciële succes.

Hulp nodig? imec helpt je om gebruikerstesten op te zetten in een reële context.

Unknown & unloved

Mensen met het profiel “Unknown & unloved” hebben meestal niet erg veel ervaring met AI-toepassingen. Ze vinden deze technologie eerder problematisch voor hun privacy, en houden er een eerder kritische attitude over AI op na. Aangezien ze niet erg veel toegevoegde waarde zien in het gebruik van AI-toepassingen, zijn ze ook niet bereid om (persoonlijke data) te delen in het kader van AI. AI is voor hen "Unknown & unloved", en dus houden ze deze technologie bij voorkeur op een afstandje.

AI ambassadors

AI Ambassadors zijn grote fans van Artificiële Intelligentie. Ze zien waarde in deze technologie, voor zowel zichzelf als de maatschappij. Ze zijn niet erg bezorgd over de impact van AI op hun privacy. Aangezien ze er iets voor in de plaats krijgen (vb. gebruiksgemak, personalisatie, ...), zijn ze bereid om hun persoonlijke data te delen. Als echte fans en "AI Ambassador" begrijpen ze AI over het algemeen redelijk goed en hebben ze al meer dan eens een AI-toepassing gebruikt.

Torn between hope and fear

AI is voor de mensen met het profiel “Torn between hope and fear” geen vreemde. Ze hebben over het algemeen een eerder grondige kennis van deze technologie, en hebben al eens een AI-toepassing gebruikt. Ze beseffen als geen ander hoe waardevol AI-technologie kan zijn. Ze maken zich echter wel wat bedenkingen over de privacy-gerelateerde aspecten van AI. Dit zorgt ervoor dat ze vooral AI-toepassingen appreciëren die transparant zijn over de doeleinden waarvoor ze persoonlijke data verzamelen (vb. medische toepassingen). Ze zijn voorlopig nog "Torn between hope and fear" over de mogelijkheden en gevaren van AI.

See which way the wind blows

Mensen met het profiel “See which way the wind blows” hebben meestal al enige kennis over Artificiële Intelligentie en de mogelijkheden ervan, maar hebben geen uitgebreide ervaring met AI-toepassingen. Hoewel ze geloven dat AI (enige) waarde heeft, zijn ze ook bezorgd over de impact van AI op hun privacy. Ze blijven eerder sceptisch over AI, en verkiezen nog even af te wachten "which way the wind blows".

Download rapport