Smart infotainment

Van hyperrealistische VR tot minder schelden op sociale netwerken ... Zo geeft imec vorm aan het medialandschap van morgen.

Onze honger naar informatie en ontspanning was van bij het begin een van de belangrijkste motors van het digitale tijdperk. Dat is vandaag niet anders. Op verschillende manieren bereidt imec de technologieën voor die onze toekomstige vrijetijd zullen kleuren. En helpt het om de uitdagingen van de informatiemaatschappij aan te pakken.

Smart infotainment: indrukwekkender en intuïtiever

Van zwart-wit naar kleur, high-definition en 3D, ... De visuele inhoud die we consumeren wordt almaar waarheidsgetrouwer. En interactiever. Wat is de volgende stap? Zonder twijfel augmented reality (AR) en virtual reality (VR) – op een indrukwekkendere en gebruiksvriendelijkere manier dan vandaag. In een iets verdere toekomst zelfs holografie.

Maar voor het zover is, zijn er nog heel wat technologische doorbraken nodig. Zoals geavanceerde (besturingen van) displays, supersnelle draadloze netwerken en snellere processoren. Als toonaangevend onderzoekscentrum voor nano- en digitale oplossingen werkt imec aan oplossingen voor al die bouwblokken.

Verken onze expertises op onze internationale site (in het Engels)

Werken aan een nieuw medialandschap

De sociale media gooiden ons consumptiepatroon van nieuws en entertainment overhoop. Broadcasting maakt meer en meer plaats voor decentralisatie en personalisatie. Dat creëert naast kansen ook uitdagingen. Uitgevers moeten op zoek naar nieuwe businessmodellen. De samenleving moet zich weerbaarder maken tegen polarisering en nepnieuws.

Imec wil op verschillende manieren bijdragen aan oplossingen. Met de imec.digimeter peilen we elk jaar naar het gebruik van media en technologie bij de Vlamingen. Zo brengen we trends en evoluties in kaart waarmee beleidsmakers en mediabedrijven aan de slag kunnen.

Ondertussen brengen de smart media meetups die bedrijven samen om innovatie te stimuleren. Dat doen we ook met imec.icon-onderzoeksprojecten zoals Ecodalo, dat de aanzet gaf voor beter datamanagement bij mediabedrijven.

Accepteer marketing-cookies om deze content weer te geven.

Cookie-instellingen

Ontdek de projecten

smart-media-meetups
Smart Media Meetups

Een gezonde mediasector mist geen enkele kans om zichzelf heruit te vinden. Dit project krijgt steun van steun van MediaNet Vlaanderen en de Belgian Associat

Digimeter
Digimeter

Sinds 2009 brengt imec.digimeter de trends rond bezit en gebruik van media en technologie in Vlaanderen in kaart.