Naar Reading Room

Gaming is niet altijd een spelletje

De imec.istarter Cybernetic Walrus is een nieuw gaming-bedrijf in een jonge Belgische gaming-industrie.

In het kort

Terwijl gaming in vele landen big business is, staat de industrie in België nog in zijn kinderschoenen. In 2016 telde het FLEGA (Flemish Games Association) 72 Belgische gaming studio’s met maar enkele grote spelers. Deze cijfers staan in schril contrast met de 450 bedrijven in buurland Nederland. Betekent dit game over voor ons land in deze markt? Niet noodzakelijk. Aan talent en kwaliteit is er in elk geval geen gebrek. België behoort immers tot de wereldtop in gameopleidingen met de Howest Digital Arts & Entertainment (DAE) School in Kortrijk die onlangs uitgeroepen werd tot beste spelontwikkelingsopleiding ter wereld. 

De laatste jaren is België aan een sterke inhaalbeweging begonnen, gesteund door enkele initiatieven van de overheid zoals een financiële injectie in het Gamefonds en de aangekondigde uitbreiding van de bestaande tax shelter, die fiscale voordelen voorziet voor investeerders in film- en podiumkunsten, naar de gamesector. Het gunstigere klimaat is de ideale voedingsbodem voor de oprichting van heel wat start-ups. Ook programma’s zoals imec.istart zijn vaak een extra duwtje in de rug voor beginnende spelontwikkelaars om een eigen game studio op te richten.