media-analyse
imec logo

In de diepte

Effect van mediaconcentratie op journalistiek

Het aantal spelers in de Vlaamse media heeft een effect op journalistieke inhoud en vertrouwen bij het publiek.

In het kort

Elk jaar publiceert de Vlaamse Regulator voor de Media (VRM) een rapport over mediaconcentratie (het samengaan van nieuwsmedia in grotere consortia) in Vlaanderen. Vaak volgen hierop geanimeerde en door emotie gevoede dialogen tussen beleidsmakers en de mediasector.

Bij SMIT, een imec onderzoeksgroep aan de VUB vonden ze de tijd rijp voor een objectief en diepgaand academisch onderzoek naar een aantal specifieke aspecten van mediaconcentratie en de impact ervan op de journalistiek. Bij het onderzoek waren ook diverse mediabedrijven betrokken en de VUB onderzoeksgroep Desire.

Karen Donders is professor aan de VUB en hoofd van het Media & Society Programma van SMIT. Ike Picone is eveneens professor aan de VUB en leidt de unit rond Journalism, Trust & Participation. Ze delen hun inzichten over het effect van mediaconcentratie op drie specifieke aspecten van journalistiek: (1) de artikels die worden gedeeld tussen de verschillende titels, (2) het vertrouwen in de media en (3) de berichtgeving over de eigen merken.