Supporting TEamwork in AMbient learning Spaces
(Ondersteuning van teamwerk in hybride leeromgevingen)
Problemen oplossen door samen te werken kan bijzonder effectief zijn. Maar het ontbreekt leercoaches soms aan kennis over hoe ze deze werkwijze precies moeten aanleren, stimuleren en beoordelen. Het STEAMS-project wil daar iets aan doen. Zo zal het een pakket van meetsystemen, tools en inzichten ontwikkelen om de evaluatie en het onderwijs van skills rond collaboratieve probleemoplossing te ondersteunen. Dat doet STEAMS aan de hand van 4 reële cases binnen jongerenonderwijs en bedrijfstraining.
In onze huidige samenleving geniet teamwerk een hoog aanzien in zowel de publieke en private sector als in het onderwijs en training. Voor een maximale impact moet het talent van morgen immers goed onderlegd zijn in redenering, het nemen van beslissingen en sociale omgang – skills die je niet kan automatiseren met artificiële intelligentie (AI). Ondanks de duidelijke meerwaarde van collaboratieve probleemoplossing of Collaborative Problem-Solving (CPS) leidt teamwerk vaak tot frustraties of zelfs negatieve resultaten. Denk bijvoorbeeld aan eigenzinnige teamleden, een gebrekkige rolverdeling of de onzekere dynamiek van regelmatige teamwissels.
Er bestaat een dringende nood om wetenschappelijk te onderzoeken hoe CPS – een kerncompetentie in de 21e eeuw – kan aangeleerd, ondersteund, beoordeeld en geoptimaliseerd worden. Dit zijn mogelijke opties om de huidige methodes te versterken:
De partners van het STEAMS-project zullen een schaalbaar, flexibel leerplatform creëren waarin fysieke en digitale elementen elkaar ontmoeten. Het doel: effectieve CPS-ervaringen tot stand brengen in het onderwijs en in het bedrijfsleven. De componenten van het prototype zullen de hele cyclus van een les of training omvatten, van de voorbereiding over de realisatie tot de debriefing. Concreet gaat het om:
Dankzij het project zullen de partners van STEAMS nieuwe educatieve formats en content kunnen aanbieden met CPS als middelpunt, waaronder tools, scenario’s, leertrajecten en nog veel meer. Het pakket zal collaboratieve probleemoplossing beheersbaar en schaalbaar maken. Zo draagt het bij aan effectiever teamwerk, een versterkt welzijn en een hogere productiviteit op school en het werk.
“Het STEAMS-project zal een pakket van meetsystemen, tools en inzichten ontwikkelen om de evaluatie en het onderwijs van skills rond collaboratieve probleemoplossing te ondersteunen. Dat doet het aan de hand van 4 reële cases binnen jongerenonderwijs en bedrijfstraining.”
Ondersteuning van teamwerk in hybride leeromgevingen
STEAMS is een imec.icon onderzoeksproject gefinancierd door imec en Agentschap innoveren & ondernemen.
Het werd opgericht op 01.10.2020 en het project loopt tot 30.09.2022