Bilateraal onderzoek
Neem een voorsprong op je concurrenten dankzij een bilaterale samenwerking met imec.
Coöperatieve R&D samenwerking
Beperk je risico’s en verlaag je kosten door samen met andere bedrijven precompetitief onderzoek te voeren.
Voorbeelden
Verken de manieren waarop imec de toekomst verandert.
imec.istart
Wil je een versnelling hoger schakelen met je techstart-up? Klop dan aan bij imec.istart.
imec.xpand
Wil je met nanotechnologie de markt op? Imec.xpand ondersteunt je van begin tot eind.
Spin-offs
Verken hier de lijst van spin-offbedrijven van de Vlaamse innovatiehub voor nano-elektronica en digitale technologie.

wE-MOVE

Spellen om het rehabilitatie- en fitnessniveau van kinderen op te krikken

Zowel kinderen die (deels) verlamd zijn door bijvoorbeeld hersenschade als kinderen die lijden aan obesitas moeten bewegen om hun gezondheid te verbeteren. Maar de motivatie om de voorgeschreven oefeningen van fitness- en rehabilitatiecoaches tot een goed einde te brengen is vaak ver te zoeken. En als ze thuis oefenen is het moeilijk om na te gaan of ze alles correct uitvoeren.

Waar hebben geen kinderen geen motivatie voor nodig? Videospelletjes. Daarom onderzocht het consortium wE-MOVE de laatste 2 jaar hoe het die geliefkoosde vrijetijdsbesteding kan inzetten om kinderen aan het bewegen te krijgen én te houden.

In het kader van het project wE-MOVE staken onderzoekers en experten van verscheidene bedrijven de koppen samen om een platform te ontwikkelen dat bewegingsoefeningen met videospelletjes combineert. Hun oplossing kan bewegingen heel accuraat beoordelen. Daarnaast maakt het gebruik van virtuele realiteit om de kinderen (en hun brein) volledig deel te laten uitmaken van het ‘oefenspel’. Tot slot bevat het ook een gebruiksvriendelijk dashboard voor de therapeut of coach om de vooruitgang van de kinderen te monitoren. De focus van het project lag op twee cases. Enerzijds een spel voor kinderen met verlamming aan een zijde van het lichaam (hemiplegie) die hun beschadigde arm moeten leren (her)gebruiken, anderzijds een spel voor kinderen met obesitas die overall beweging nodig hebben.

“Er zijn vandaag veel ‘oefenspellen’ op de markt”, zegt Jan Van Looy (imec - MICT - Ugent), hoofdonderzoeker van wE-MOVE. “Denk maar aan de Wii Fit-spellen en de Dance Dance Revolution-spellen voor Xbox. Hoewel al deze spellen tof zijn en de kinderen laten bewegen, zijn ze echter niet geschikt voor therapeutisch gebruik. De hoofdreden is dat de spelletjes vaak te moeilijk zijn en dat de bewegingen niet tot in detail worden geregistreerd. Wie heeft bijvoorbeeld de Wii Fit nog niet beetgenomen door tennis te spelen in de sofa met enkel korte polsbewegingen?”

“Virtuele realiteit biedt een unieke tool voor rehabilitatie”, zegt Hilde Van Waelvelde van de vakgroep Revalidatiewetenschappen en Kinesitherapie van de UGent. “Het dompelt je brein onder in een nieuwe wereld, bijvoorbeeld in een wereld waarin iemand met verlamming plots al zijn of haar ledematen perfect kan gebruiken.”

De resultaten

Mega Mindy beweegt je verlamde arm

Werk aan je conditie met Mega Mindy en Mega Toby

Download leaflet

wE-MOVE

Spellen om het rehabilitatie- en fitnessniveau van kinderen op te krikken

 

wE-MOVE is een imec.icon project gefinancieerd door imec en IWT.

 

Het liep van 01.01.2015 tot 31.12.2016.

Projectinformatie

Industrie

  • Orthopedie De Prêtre
  • RSLAB
  • RSPrint
  • RS Scan International
  • PreviewLabs
  • Studio 100

Onderzoek

  • UGent - Rehabilitation Sciences and Physiotherapy (REVAKI)
  • UZ Gent - Children Rehabilitation Center
  • imec - ETRO - VUB
  • imec - MICT - UGent
  • imec - IPI - UGent

Contact

  • Project Lead: Friso Hagman
  • Research Lead: Jan Van Looy
  • Innovation Manager: Steven Van Assche