STEAMS
/STEAMS

STEAMS

Supporting TEamwork in AMbient learning Spaces 
(Ondersteuning van teamwerk in hybride leeromgevingen)

smart_education

Problemen oplossen door samen te werken kan bijzonder effectief zijn. Maar het ontbreekt leercoaches soms aan kennis over hoe ze deze werkwijze precies moeten aanleren, stimuleren en beoordelen. Het STEAMS-project wil daar iets aan doen. Zo zal het een pakket van meetsystemen, tools en inzichten ontwikkelen om de evaluatie en het onderwijs van skills rond collaboratieve probleemoplossing te ondersteunen. Dat doet STEAMS aan de hand van 4 reële cases binnen jongerenonderwijs en bedrijfstraining.

Teamwerk is waardevol – als het goed wordt uitgevoerd

In onze huidige samenleving geniet teamwerk een hoog aanzien in zowel de publieke en private sector als in het onderwijs en training. Voor een maximale impact moet het talent van morgen immers goed onderlegd zijn in redenering, het nemen van beslissingen en sociale omgang – skills die je niet kan automatiseren met artificiële intelligentie (AI). Ondanks de duidelijke meerwaarde van collaboratieve probleemoplossing of Collaborative Problem-Solving (CPS) leidt teamwerk vaak tot frustraties of zelfs negatieve resultaten. Denk bijvoorbeeld aan eigenzinnige teamleden, een gebrekkige rolverdeling of de onzekere dynamiek van regelmatige teamwissels.

Technologische en pedagogische kansen voor verbetering

Er bestaat een dringende nood om wetenschappelijk te onderzoeken hoe CPS – een kerncompetentie in de 21e eeuw – kan aangeleerd, ondersteund, beoordeeld en geoptimaliseerd worden. Dit zijn mogelijke opties om de huidige methodes te versterken:

  • de introductie van technologieën zoals IoT en AI om leeromgevingen responsief te maken;
  • de toepassing van op data gebaseerde inzichten om CPS beter te beheersen;
  • het gebruik van storytelling als krachtige pedagogische tool.

Focus op de onderwijsnoden en -eisen van morgen

De partners van het STEAMS-project zullen een schaalbaar, flexibel leerplatform creëren waarin fysieke en digitale elementen elkaar ontmoeten. Het doel: effectieve CPS-ervaringen tot stand brengen in het onderwijs en in het bedrijfsleven. De componenten van het prototype zullen de hele cyclus van een les of training omvatten, van de voorbereiding over de realisatie tot de debriefing. Concreet gaat het om:

  • een slimme tool om effectieve teams samen te stellen;
  • een slimme editor die toelaat om rollen en leerscenario’s te definiëren;
  • templates en scenario’s voor op feiten gebaseerde storytelling;
  • een architectuur die CPS-processen zichtbaar maakt voor feedback en analyse van instructeurs en teamleden, inclusief software, sensoren en visualisatie.

Een toolkit om CPS te integreren in 21e-eeuwse leerstrategieën

Dankzij het project zullen de partners van STEAMS nieuwe educatieve formats en content kunnen aanbieden met CPS als middelpunt, waaronder tools, scenario’s, leertrajecten en nog veel meer. Het pakket zal collaboratieve probleemoplossing beheersbaar en schaalbaar maken. Zo draagt het bij aan effectiever teamwerk, een versterkt welzijn en een hogere productiviteit op school en het werk.

“Het STEAMS-project zal een pakket van meetsystemen, tools en inzichten ontwikkelen om de evaluatie en het onderwijs van skills rond collaboratieve probleemoplossing te ondersteunen. Dat doet het aan de hand van 4 reële cases binnen jongerenonderwijs en bedrijfstraining.”

Video

Accepteer marketing-cookies om deze content te kunnen bekijken.
Cookie-instellingen

Download leaflet

STEAMS leaflet

Klik op de afbeelding om de leaflet te downloaden.

STEAMS

Ondersteuning van teamwerk in hybride leeromgevingen

STEAMS is een imec.icon onderzoeksproject gefinancierd door imec en Agentschap innoveren & ondernemen.

Het werd opgericht op 01.10.2020 en het project loopt tot 30.09.2022

Projectinformatie

Industrie

  • VRT
  • Hudson Belgium
  • FTRPRF
  • Uitgeverij Averbode

Onderzoek

  • imec - ITEC - KU Leuven
  • KU Leuven – HCI

Contact

  • Project lead: Luk Overmeire
  • Research lead: Annelies Raes
  • Proposal Manager: Frederik Cornillie
  • Innovation manager: Annelies Vandamme