AIDA
/AIDA

AIDA

AI-gedreven e-Assessment

smart_education

Oefeningen en toetsen maken is een zware last voor leraren. Kunstmatige intelligentie kan die taak uit handen nemen. Toch blijven er uitdagingen bestaan. Gepersonaliseerde vragen maken volgens de juiste moeilijkheidsgraad bijvoorbeeld is technisch complex. Ook de user adoption – voor zowel docenten als studenten – is niet altijd eenvoudig. Het AIDA-project pakt deze en andere vraagstukken aan door verder onderzoek te doen naar e-learning, e-assessment, de visualisatie van systeemgebruik, natuurlijke taalverwerking en transparante AI-modellen. Het doel van het project: een AI-gedreven tool creëren voor evaluatie in het middelbaar onderwijs en e-assessment en e-learning in het hoger onderwijs.

AI-gedreven onderwijsassistenten?

Testvragen formuleren in onderwijsomgevingen vraagt training, ervaring, tijd en middelen. Bovendien mogen de vragen in situaties met een hoge inzet, zoals certificeringen, niet worden hergebruikt. Er zijn echter al veel vragen en lesmateriaal digitaal beschikbaar.  Daaruit ontstond het idee om AI-technieken te gebruiken bij de creatie van vragen en oefeningen en om gepersonaliseerde, bruikbare inzichten te bieden aan studenten en docenten.

Onzekere resultaten, een steile leercurve

Een ondersteuningssysteem voor docenten op basis van AI is een uitdaging, en dat om verschillende redenen. Zo is er bijvoorbeeld weinig onderzoek gevoerd naar de automatische generatie van vragen op basis van bestaand cursusmateriaal – vooral bij minderheidstalen. Daarnaast is het voor de gebruiker moeilijk om zo’n systeem te gebruiken, omdat weinig docenten het ontwerp, de configuratie en de beperkingen van AI-systemen onder de knie hebben.

Een technisch gevalideerd, gebruiksvriendelijk, interactief systeem

Op basis van een sterk partnerschap van industriële en academische partners zal het AIDA-consortium e-assessment-toepassingen in het onderwijs onderzoeken, inclusief een AI-ondersteuningscomponent. De partners zullen een 'proof of concept' bouwen, dat getest wordt in middelbare scholen. De focus ligt op vier innovatiedoelstellingen:

  • efficiënte AI-ondersteunde vraagstelling
  • AI-gestuurde e-learningpersonalisatie via een interactieve interface
  • verhoogde user adoption
  • inzichten genereren voor niet-technische gebruikers, zoals leerkrachten

Effectiever leren en lesgeven

De resultaten van het AIDA-project zullen het aanbod van de consortiumleden uitbreiden op het vlak van e-learning, gebruikersbetrokkenheid, geautomatiseerde inzichten, afstandsonderwijs, studentenbetrokkenheid en gepersonaliseerde leeroplossingen. Het proof of concept zal de weg vrijmaken voor geavanceerde onderwijsbenaderingen op maat van de individuele behoeften van de studenten, terwijl het leerkrachten inzichtelijke en effectieve ondersteuningstools biedt die de efficiëntie boosten.

"Het AIDA-project pakt verschillende uitdagingen aan door verder onderzoek te doen naar e-learning, e-assessment, visualisatie van systeemgebruik, natuurlijke taalverwerking en transparante AI-modellen. Het project zal ook een AI-gedreven tool creëren voor evaluatie in het middelbaar onderwijs en e-assessment en e-learning in het hoger onderwijs.”

Download leaflet

AIDA leaflet

AIDA

AIDA aims to design and evaluate new explainable AI methods to create material for online learning and e-assessment.

 

AIDA is een imec.icon onderzoeksproject gefinancierd door imec, Innoviris en Agentschap Innoveren & Ondernemen.

 

Het werd opgericht op 01.10.2020 en eindigde op 31.12.2022.

Projectinformatie

Industrie

  • Cumul.io
  • Televic Education
  • Wezooz

Onderzoek

  • imec – IDLab IBCN – UGent
  • KU Leuven – HCI

Contact

  • Project lead: Filip Vanlerberghe
  • Research lead: Thomas Demeester
  • Proposal Manager: Thomas Demeester
  • Innovation manager: Eric Van der Hulst