Hoe zorg je ervoor dat de stad de burger optimaal bedient? Door die burger van meet af aan te betrekken bij hun ontwikkeling. Stad Antwerpen paste dat principe toe op hun website. Met steun van het CITADEL-project en met hulp van imec.
E-government is helemaal ingeburgerd: overheden zijn ervan overtuigd dat digitalisering hun dienstverlening verbetert. Nochtans is dat niet automatisch zo. Digitaliseer je klakkeloos een nodeloos complexe procedure? Dan krijg je een nodeloos complexe digitale procedure. Waar zit dan de winst?
Dat soort scenario’s wil het Europese CITADEL-project vermijden. Het zet in op cocreatie om publieke diensten écht efficiënter, gebruiksvriendelijker en inclusiever te maken. Met andere woorden: digitalisering vanuit de noden van burgers, niet vanuit de mogelijkheden van de technologie.
Imec is een van de CITADEL-partners. In die rol begeleidde het Stad Antwerpen bij het vernieuwde ontwerp van haar website, door te vertrekken van de informatienoden van burgers rond zwangerschap en geboorte.
Hoe integreer je de noden en verwachtingen van burgers in een e-governmentproject? Stad Antwerpen en imec doorliepen samen verschillende stappen:
De nieuwe homepage en themanavigatie mogen gezien worden. Wil je zelf de verwachtingen van je gebruikers integreren in je digitaliseringstraject? Dan helpt imec je daar graag bij.