Mediabedrijven in Vlaanderen hebben heel wat klantengegevens in handen. Doordat elk bedrijf een eigen beheerplatform gebruikt, zijn die gegevens echter versnipperd, en blijven ze grotendeels onbenut. Het EcoDaLo-project ontwikkelt daarom een ‘kennis-integratie-laag’ waarmee bedrijven verschillende databronnen kunnen integreren.
Het bijhorende businessmodel volgt de meest recente privacy- en datawetgeving tot in de puntjes. Het project creëert op die manier een ecosysteem dat door middel van schaalvergroting de slagkracht van mediabedrijven versterkt. EcoDaLo schept ook een kader voor andere sectoren die op zoek zijn naar nieuwe manieren om klantgegevens slim in te zetten.
Kwalitatieve klanteninformatie is cruciaal om interactieve en gepersonaliseerde diensten te ontwikkelen. Hoewel Vlaamse mediabedrijven hier vandaag al volop op inzetten, laten ze nog heel wat potentieel liggen. Ze beheren hun data immers elk apart, en lopen zo schaalvoordelen mis. Die versnippering hindert ook de ontwikkeling van nieuwe datagedreven businessmodellen.
EcoDaLo wil lokale mediabedrijven stimuleren om samen te werken aan het optimaliseren van data om diensten te personaliseren. Het project stelt vier doelen voorop:
Het project ontwikkelt een laag voor kennisintegratie van waaruit de betrokken spelers toegang krijgen tot diverse databronnen. Die laag ligt als het ware bovenop de aparte beheerplatformen die bedrijven vandaag al gebruiken. Het consortium gebruikt big data-technologieën om de grote hoeveelheden informatie te aggregeren en onderling te linken. Tot slot voorziet het platform een compliance-by-design-handleiding, gesteund op de meest recente privacy- en concurrentiewetgeving.
Het platform geeft grote en kleine mediabedrijven toegang tot schaaleconomieën, om zo een gediversifieerd ecosysteem en sterkere mediamarkten te creëren. Andere sectoren die gehinderd worden door de hoge kost van big data-oplossingen, zoals retail, kunnen mee profiteren van technologieën die dankzij EcoDaLo ontwikkeld worden.
“Het EcoDaLo-project ontwikkelt een ‘kennis-integratie-laag’ waarmee bedrijven verschillende databronnen kunnen integreren. Het bijhorende businessmodel volgt de meest recente privacy- en datawetgeving tot in de puntjes.”
Ecosysteem voor beter datamanagement bij mediabedrijven
EcoDaLo is een imec.icon onderzoeksproject gefinancierd door Agentschap Innoveren & Ondernemen en imec
Het project loopt van 01.10.2017 tot 30.09.2019