Bilateraal onderzoek
Neem een voorsprong op je concurrenten dankzij een bilaterale samenwerking met imec.
Coöperatieve R&D samenwerking
Beperk je risico’s en verlaag je kosten door samen met andere bedrijven precompetitief onderzoek te voeren.
Voorbeelden
Verken de manieren waarop imec de toekomst verandert.
imec.istart
Wil je een versnelling hoger schakelen met je techstart-up? Klop dan aan bij imec.istart.
imec.xpand
Wil je met nanotechnologie de markt op? Imec.xpand ondersteunt je van begin tot eind.
Spin-offs
Verken hier de lijst van spin-offbedrijven van de Vlaamse innovatiehub voor nano-elektronica en digitale technologie.

Trendify

AI-gedreven trenddetectie voor contentdistributie

Met de snelle verspreiding van informatie via sociale en digitale media, is het voor journalisten een uitdaging om kwalitatieve, genuanceerde journalistiek te brengen. TRENDIFY wil de redactieworkflow en kwaliteit van het nieuws optimaliseren door een suite te ontwikkelen van AI-gedreven softwaretools voor mediamonitoring. Die moeten journalisten in staat stellen om relevante informatie van digitale datastromen te verzamelen, zoals artikels en commentaren op (nieuws)websites, blogs en sociale media feeds.

Het probleem kwaliteit versus kwantiteit in de journalistiek

Lezers zijn bezorgd over de kwaliteit van informatie en waarderen betrouwbare, diepgaande journalistiek. Een focus op kwaliteit boven kwantiteit verstevigt de marktpositie van nieuwsmerken en -uitgevers.

Om dat te bereiken, moeten ze evenwel de maatschappelijke en technologische uitdagingen overwinnen van de snelle, heterogene datastroom van sociale en digitale media. Concreet staan journalisten en redacteurs voor de moeilijke taak om te beslissen over welke online content, trends en opinies ze schrijven. Deze informatie bekomen en verwerken kost journalisten veel tijd en energie. Ze spenderen vaak uren aan het verzamelen en analyseren van grote hoeveelheden informatie en context. 

Orde uit chaos, inzichten uit data

Een software-oplossing kan journalisten en redacteurs bijstaan in deze uitdagingen door het proces te stroomlijnen waarmee ze media opvolgen, en door hen toe te laten trending content te koppelen aan bredere trends en vice versa. Zo wordt het voor hen gemakkelijker om genuanceerde en diepgaande journalistieke stukken aan te bieden die een brede waaier aan opinies en informatiebronnen omvatten. Via co-creatie en gebruikerstesten met journalisten wordt belangrijke domeinkennis en redactionele expertise gevat in de software. 

Een realtime vogelperspectief van de digitale informatiestroom

De innovatiedoelstellingen van het TRENDIFY-consortium bestaan uit een reeks softwaretools die:

  • journalisten toelaten om trending content met een hoog lezersengagement te selecteren, zoals artikels, video’s en tweets;  
  • de herkenning vergemakkelijken van onderliggende, tijdsafhankelijke thema’s die meerdere trending contentstukken verbinden; 
  • journalisten helpen begrijpen wat de meningen zijn over deze trending content en trends

De weg vrijmaken voor kwalitatieve, genuanceerde, datagedreven journalistiek

Het TRENDIFY-consortium is samengesteld uit experts in de mediasector, online gebruikersgedrag, trenddetectie en opinie-analyse. Het combineert geavanceerde machine learning algoritmes en technologieën voor tekstanalyse met nieuwe methodes om content- en opiniediversiteit te beoordelen. De oplossing zal journalisten in staat stellen om datagedreven content te creëren  die voldoen aan de informatienoden van een veeleisend publiek. 

“TRENDIFY zal de redactieworkflow en kwaliteit van het nieuws optimaliseren door een suite te ontwikkelen van AI-gedreven softwaretools voor mediamonitoring. Die stellen journalisten in staat om relevante informatie uit digitale datastromen te verzamelen en samen te vatten, zoals artikels en commentaren op (nieuws)websites, blogs en sociale media feeds.”

Trendify

AI-driven trend detection for the distribution of diverse, independent and relevant news content for the readers.

 

Trendify is een imec.icon onderzoeksproject gefinancierd door imec en Agentschap innoveren & ondernemen.

 

Het werd opgericht op 01.05.2020 en het project loopt tot 30.04.2022

Projectinformatie

Industrie

  • ML2Grow
  • Roularta Media Group
  • YesItCan.be

Onderzoek

  • imec - SMIT - VUB
  • VUB - Artificial Intelligence Lab

Contact

  • Project lead: Nick Dutry
  • Research lead: Olivier Braet
  • Proposal Manager: Tom Willaert
  • Innovation manager: Steven Van Assche

This website uses cookies for analytics purposes only without any commercial intent. Find out more here. Our privacy statement can be found here. Some content (videos, iframes, forms,...) on this website will only appear when you have accepted the cookies.