alt
/ASIMOV

ASIMOV

Meertalige en profielrelevante semantische matching voor HR-toepassingen

smart_industry

ASIMOV wil betere componenttechnologieën ontwikkelen voor semantische job-matchingsystemen, zodat de juiste kandidaten automatisch worden gelinkt met bepaalde vacatures. Om dat te bereiken, combineert ASIMOV niet alleen Big Data-analyses met natuurlijke taalverwerkingsprocessen en machinaal leren om zo automatisch nieuwe ontologieën af te leiden uit meertalige tekstuele gegevens. Het project verkent ook de semantische interpretatie van andere profielgerelateerde gegevens, zoals online zoekpatronen.

Van taal naar betekenis

De markt voor geavanceerde job-matchingsoftware – waarmee vacatures worden gelinkt met profielen van werkzoekenden – is enorm. Bovendien zijn de meeste arbeidsmarkten, de Europese in het bijzonder, van nature meertalig. Om ongestructureerde jobgerelateerde informatie te verwerken, zijn de meeste matchingsystemen nog steeds sterk afhankelijk van handmatig gecreëerde en dus dure semantische kernen. Zo’n kern aanpassen aan een nieuw domein of een andere taal is vaak moeilijk en tijdrovend.

ASIMOV gaat na hoe semantische matchingmachines zelf kunnen leren uit ongestructureerde, meertalige tekstuele data in plaats van te vertrouwen op ontologieën die door de mens gemaakt en vertaald werden. Niet alleen zou de ontwikkeling van nieuwe ontologieën zo een pak sneller gaan; het zou ook minder inspanningen kosten om de bestaande op punt te houden. Het beoogde resultaat is nauwkeurigere, meer up-to-date informatiematching, en dat in meer talen.

Combinatie van semantiek en profieldata

De huidige matchingtools voor HR-toepassingen slagen er niet in om contextuele informatie, zoals profielinformatie en klantengedrag, goed te gebruiken. Om het nieuwe matchingsysteem te optimaliseren, verkent ASIMOV mogelijke technieken om semantische informatie uit contextuele gegevens te halen. Het gebruik van die gegevens zou niet alleen relevantere resultaten voor specifieke zoekopdrachten opleveren, maar ook beter gerichte jobadvertenties.

Lagere kosten, meer talen, groter bereik 

De consortiumpartners mikken met het ASIMOV-project op een aanzienlijke daling van de onderhoudsduur voor semantische matchingsystemen, de SEO-kosten en de ontwikkelingstijd voor nieuwe talen. Dit creëert tal van opportuniteiten in andere taalgebieden en maakt het bovendien mogelijk om snel uit te breiden naar nieuwe domeinen en toepassingen. Op HR-vlak zorgt de nieuwe technologie ervoor dat vacatures meer bereik hebben en door een groter aantal kandidaten worden gezien. Zo kunnen bedrijven hun vacatures sneller invullen, wat tegelijk de economie een boost kan geven. Ook worden de gebruikers van het matchingsysteem nauwer betrokken in de zoektocht naar een job, met mogelijk een positief effect op de werkloosheid en arbeidsmobiliteit.

 

"Dankzij ASIMOV zal het mogelijk zijn om de ontwikkelingstijd en -kosten van semantische matchingsystemen terug te schroeven én de kwaliteit van matchingresultaten te verhogen. Daardoor zullen de projectpartners hun marktpositie niet alleen kunnen versterken, maar ook verder uitbreiden."

ASIMOV

Meertalige en profielrelevante semantische matching voor HR-toepassingen.

 

ASIMOV is een imec.icon onderzoeksproject gefinancierd door imec en IWT.

 

Het werd opgericht op 01.04.2016 en liep tot 30.06.2018.

Project informatie

Industrie

  • Actonomy
  • CrossLang
  • De Persgroep

Onderzoek

  • imec - Data Science Lab - UGent
  • imec - ITEC - KU Leuven

Contact

  • Project Lead: Luc Mertens
  • Research Lead: Kris Demuynck 
  • Innovation Manager: Dirk Hamelinck