Persbericht
Internationaal onderzoek naar techniek, organisatie en business case van op afstand bestuurbaar vervoer in logistiek en transport.
Het internationale onderzoeksproject ‘5G-Blueprint’, een publiek-private samenwerking van partijen uit Nederland, Vlaanderen, Zwitserland en Tsjechië ontvangt een subsidie van 10 miljoen euro van de Europese Unie. Het Nederlandse ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft samen met onder andere het Vlaams Departement voor Mobiliteit en Openbare Werken, North Sea Port en Port of Antwerp, bedrijfsleven en academische sector een consortium van 28 partijen opgericht. Gezamenlijk onderzoeken zij hoe met behulp van de techniek van tele-operation transport en logistiek – ook grensoverschrijdend – efficiënter kan.
Het 5G-Blueprint project start per 1 september 2020 en loopt drie jaar. De subsidie wordt verleend vanuit het EU-programma ‘Horizon 2020 Onderzoek en Innovatie’.
De betrokken partijen gaan onderzoeken hoe real-time data uitwisseling van en naar voertuigen, tussen terminals en voertuigen en tussen voertuigen en centrales kan bijdragen aan meer efficiëntie in de supply chain, en het helpen ondervangen van chauffeurstekorten, door het op afstand sturen en ondersteunen van voer- en vaartuigen. Hiermee verbetert naar verwachting niet alleen de bereikbaarheid van de belangrijke logistieke corridor North Sea Port (Vlissingen – Terneuzen – Gent) - Antwerpen, maar neemt ook de werkgelegenheid toe en kan de concurrentiepositie worden versterkt. De inzet van nieuwe 5G telecommunicatietechnologie is daarbij een instrument.
Binnen het project worden digitale technieken en telecommunicatiemogelijkheden onderzocht en wordt gekeken naar onderwerpen als veiligheid, kosten en baten, verantwoordelijkheidsverdeling, samenwerking en standaardisatie. De inzichten en lessen van dit driejarige project worden waar mogelijk direct in deze regio toegepast. Maar ze zijn ook belangrijk als nieuwe standaard en werkwijze – als Blueprint - voor andere gebieden en sectoren.
Het 5G-Blueprint project is een uitbreiding van de samenwerking tussen Nederland en Vlaanderen. Binnen lopende programma’s rond intelligente verkeerslichten, Talking Traffic en Mobilidata, wordt al veel kennis en ervaring uitgewisseld. Ook het beheer en de doorontwikkeling van standaarden wordt gezamenlijk vormgegeven.
Deelnemende partijen zijn: Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (inclusief Rijkswaterstaat), Martel Innovate,HZ University of Applied Sciences, Sentors, Economische Impuls Zeeland, Locatienet, Swarco Nederland, KPN, V-Tron, Hogeschool Arnhem Nijmegen, Sweco Nederland, Telenet, imec, Be-Mobile, Vlaams Departement voor Mobiliteit en Openbare Werken (inclusief Agentschap Wegen en Verkeer), Room40, Port of Antwerp, Nxtport, Eurofiber, Kloosterboer, More Work Less Carbon, RoboAuto, Seafar, Verbrugge International, Toyota Motor Europe, Transport Joosen, North Sea Port en Terberg Benschop.
Dit project heeft een subsidie ontvangen vanuit het EU-programma ‘Horizon 2020 Onderzoek en Innovatie’, onder ‘Grant Agreement’ nummer 952189. Zie hier het persbericht van de Europese Commissie, waarin zij het toekennen van de subsidie bekendmaken.
De volgende partijen nemen deel aan dit project: Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (inclusief Rijkswaterstaat), Martel Innovate,HZ University of Applied Sciences, Sentors, Economische Impuls Zeeland, Locatienet, Swarco Nederland, KPN, V-Tron, Hogeschool Arnhem Nijmegen, Sweco Nederland, Telenet, imec, Be-Mobile, Vlaams Departement voor Mobiliteit en Openbare Werken (inclusief Agentschap Wegen en Verkeer), Room40, Port of Antwerp, Nxtport, Eurofiber, Kloosterboer, More Work Less Carbon, RoboAuto, Seafar, Verbrugge International, Toyota Motor Europe, Transport Joosen, North Sea Port en Terberg Benschop.
De betrokken partijen gaan onderzoeken hoe real-time data uitwisseling van en naar voertuigen, tussen terminals en voertuigen en tussen voertuigen en centrales kan bijdragen aan meer efficiëntie in de supply chain, en het helpen ondervangen van chauffeurstekorten, door het op afstand sturen en ondersteunen van voer- en vaartuigen. Hiermee verbetert naar verwachting niet alleen de bereikbaarheid van de belangrijke logistieke corridor North Sea Port (Vlissingen – Terneuzen – Gent) - Antwerpen, maar neemt ook de werkgelegenheid toe en kan de concurrentiepositie worden versterkt. Binnen het project worden hiertoe digitale technieken en 5G telecommunicatiemogelijkheden onderzocht en wordt gekeken naar onderwerpen als veiligheid, kosten en baten, verantwoordelijkheidsverdeling, samenwerking en standaardisatie.
Het project is begroot op zo’n 13,91 miljoen euro, waarvan 10 miljoen euro wordt gedragen door het Europese Horizon 2020 programma.
Horizon 2020 is het financiële instrument waarmee de Innovation Union, een prominent Europa 2020-initiatief gericht op het veiligstellen van de wereldwijde concurrentiepositie van Europa, wordt geïmplementeerd.
Door het koppelen van onderzoek en innovatie draagt Horizon 2020 bij aan slimme, duurzame en inclusieve groei en werkgelegenheid, met de nadruk op excellente wetenschap, industrieel leiderschap en het aanpakken van maatschappelijke uitdagingen. Het doel is ervoor te zorgen dat Europa wetenschap van wereldklasse produceert, belemmeringen voor innovatie wegneemt en het gemakkelijker maakt voor de publieke en private sector om samen te werken bij het leveren van innovatie.
De 28 project partners kunnen dankzij deze bijdrage allemaal aan de slag met hun stukje van deze complexe puzzel. Vanuit hun expertise en belangen gaan ze aan de slag met de nodige aanpassingen aan voertuigen en vaartuigen, het werkstation van de teleoperator die deze van afstand zal besturen, het telecommunicatie netwerk dat alles aan elkaar zal verbinden, en de benodigde extra toepassingen die nodig zijn om het concept van teleoperation ook effectief veilig en met meerwaarde te kunnen laten verlopen (verhogen van het omgevingsbewustzijn van de operator, nieuwe kansen voor digitalisering logistieke processen, etc.). De componenten die door elke partner gebouwd en getest werden, zullen vervolgens in één omvattende oplossing worden geïntegreerd, en daarna fysiek worden gevalideerd op de belangrijke logistieke corridor North Sea Port (as Vlissingen – Terneuzen – Gent) - Antwerpen. Op basis van deze praktijkervaring zullen alle partners deze nieuw verworven kennis gebruiken om hun gezamenlijk beeld te definiëren rond business modellen en een aangewezen bestuurlijke aanpak voor het eigen grondgebied, die mogelijk door heel Europa als blauwdruk kunnen dienen voor de succesvolle uitrol van het op afstand besturen en ondersteunen van voer- en vaartuigen.
De deelnemende partners zelf.
De project partners uit de publieke hoek (ministeries en departementen, hogescholen en universiteiten, kennisinstellingen) vertegenwoordigen samen 25% van het totale project budget, de andere 75% komt van de marktpartijen.
Als vertegenwoordigers van de Nederlandse en Vlaamse overheid hebben deze twee projectpartners ervoor gekozen om slechts een beperkt deel van de subsidie waar ze volgens hun aangegane verbintenis recht op hebben, ook echt bij Europa aan te vragen. Met andere woorden, het merendeel van de kosten die zij zelf maken binnen dit project, dragen ze zelf, ondanks dat ze recht hebben op een subsidie die al hun kosten dekt. Op deze manier investeren Nederland en Vlaanderen samen ook ongeveer 800 000 euro in dit project, als aanvulling op de subsidie van 10 miljoen door Europa. Daarnaast hebben beide organisaties ervoor gekozen om ook een leidinggevende functie op zich te nemen in het project: het Nederlandse ministerie van IenW treedt op als algemeen project coördinator, het Vlaamse Departement MoW leidt het werkpakket rond business modellen en bestuurlijke aanpak.
Het project gaat op 1 september 2020 van start, en heeft een looptijd van 3 jaar. De focus zal tijdens het eerste jaar komen te liggen op het beschrijven van de business cases, bepalen van de use case requirements, bepalen van de eisen waar het telecommunicatie netwerk aan moet voldoen, het ontwerpen van de oplossingen, en het opstarten van de ontwikkelingen. In het tweede jaar zal vooral worden gewerkt aan de integratie van het gehele systeem, de verdere doorontwikkeling van de deelsystemen, en de eerste systeemtesten. In het derde en laatste jaar zal het zwaartepunt liggen bij de finale uitrol, evaluatie in de pilotgebieden, en oplevering van de inzichten rond business modellen en bestuurlijke aanpak.
Het onderwerp van elektromagnetische velden in relatie tot 5G wordt in Nederland opgepakt door het Ministerie van Economische Zaken, en daarom bevat het 5G-Blueprint voorstel geen extra taken met betrekking tot dit onderwerp. Deze bestaande werkzaamheden zijn onderdeel van het EZK Actieplan Digitale Connectiviteit.
In Nederland houden verscheidene organisaties zich dagelijks bezig met de vragen betreffende elektromagnetische velden:
Het werk van al deze partijen heeft de afgelopen zes maanden geresulteerd in een aantal specifieke en voor ons zeer relevante resultaten. Op 16 april 2019 hebben het Ministerie van Economische Zaken en het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport gezamenlijk een Kamerbrief over 5G en gezondheid gestuurd. En een maand geleden heeft het Agentschap Telecom het Rapport veldsterktemetingen op 5G-testlocaties in Nederland uitgebracht. In beide documenten staat duidelijk aangegeven dat er geen gezondheidsrisico's zijn met betrekking tot het gebruik van 5G. Beide documenten (in het Nederlands) zijn als bijlage toegevoegd.
Gepubliceerd op:
19 juni 2020