Coöperatieve R&D samenwerking
Beperk je risico’s en verlaag je kosten door samen met andere bedrijven precompetitief onderzoek te voeren.
Voorbeelden
Verken de manieren waarop imec de toekomst verandert.
imec.xpand
Wil je met nanotechnologie de markt op? Imec.xpand ondersteunt je van begin tot eind.
Spin-offs
Verken hier de lijst van spin-offbedrijven van de Vlaamse innovatiehub voor nano-elektronica en digitale technologie.

Veilig vastgoed (ver)kopen op biddit.be

Je huis openbaar kopen of verkopen biedt heel wat voordelen. Maar je moet er wel wat voor over hebben. Vakantie nemen, naar het veilinglokaal gaan, en daar in een fractie van een seconde beslissingen nemen die je hele leven kunnen veranderen.

Dat moet in het online tijdperk toch anders kunnen? Welja, dat dacht Fednot, de federatie van Belgische notarissen, er ook van. Ze lanceerde met biddit.be een webplatform voor de digitale veiling van huizen. Een Belgische primeur die er kwam dankzij de steun van imec.

 

Online huizenveilingen zijn in ons land nog nooit vertoond. Bij Fednot wisten ze dan ook wat hun grootste uitdaging was: de gebruiker geruststellen. Biddit.be moest een website worden die een en al vertrouwen uitstraalt. Want alleen dan durven kopers het aan om er hun bindende bod uit te brengen.

Samen nadenken

Hoe win je dat vertrouwen? Met die vraag trok Fednot naar imec. Dat bracht een aantal mensen rond de tafel tijdens een co-creatiesessie

Potentiële kopers en verkopers dachten na over zo’n onlineplatform. Zouden ze het aandurven om hun huis te koop te zetten of een bod uit te brengen? Welke angsten en onzekerheden spelen er precies? En wat zou er nodig zijn om die weg te nemen?

Daaruit bleek dat kopers vooral nood hebben aan:

  • goede begeleiding
  • heldere en kwaliteitsvolle informatie
  • voldoende transparantie over de betrokken partijen, de werking en het gebruik van het platform.

De verkopers wilden dan weer zekerheid over de kredietwaardigheid van de kopers.

Ook de mening van notarissen en juristen werd gevraagd. Zij deelden hun inzichten over de juridische en praktische kanten van het platform.

Testen en lanceren

Daarmee was duidelijk aan welke eisen het platform moest voldoen om het vertrouwen te winnen. Tijd om te testen of het daar ook aan voldeed. 

Imec schotelde potentiële kopers een aantal oefeningen voor om het platform te verkennen. En daagde hen uit om testbiedingen uit te voeren. Op die manier waren ze zeker dat de informatie volledig was. En haalden ze de laatste mankementen uit de website.

Biddit.be werd uitgerold in september 2018. Na één maand hadden zich al 1000 bezoekers geregistreerd en enkele maanden later waren er al 400 woningen verkocht. Meteen een schot in de roos dus. En dat dankzij een website die feilloos mikt op de verwachtingen van de doelgroep.