Sportana
/Sportana: met voorsprong aan de start

Sportana: met voorsprong aan de start

Wat sporters moeten doen om topprestaties neer te zetten? Trainen natuurlijk. En dat doen ze de laatste jaren almaar doordachter: op basis van deskundige trainingsschema’s die steunen op wetenschappelijk onderzoek.

Toch was het tot voor kort onduidelijk hoe snel sporters daadwerkelijk herstelden van die trainingen. En hoe zat het met hun mentale belasting – door stress thuis of op het werk?

Sportana schijnt licht op die blinde vlekken. En liet zich zelf coachen door imec. Die snelle maar intensieve trainingssessie zorgde ervoor dat het bedrijf als een pijl uit de startblokken schoot.

Hoe brengt Sportana de fysieke en mentale belasting van sporters in kaart? Via bloedanalyses meet de start-up verschillende parameters. Die drukt ze daarna uit in een eenvoudige score waarmee sportartsen, coaches en sporters aan de slag kunnen om hun traingingsschema’s te finetunen.

Een sterk idee. Maar wérkt het ook? Is er een markt voor? En hoe kan het nog beter worden aangepast aan de noden van potentiële gebruikers? Voor antwoorden op die vragen klopte Sportana aan bij imec.

Sprint naar de startlijn

Imec stelde Sportana de sprint voor: een formule die start-ups vijf dagen lang intensief begeleidt bij het ontwerpen en testen van oplossingen. Op die manier komt er snel een helder zicht op de mogelijkheden van innovatieve diensten en producten. En verhoogt de kans op een succesvolle lancering in de markt.

Imec en Sportana werkten de hele tijd nauw samen. En elke dag namen ze een nieuwe horde:

  • Dag 1: design challenge. De doelgroep werd afgebakend, enkele key assumptions gevalideerd, de value proposition onder de loep genomen en de mogelijke struikelblokken blootgelegd.
  • Dag 2: realitycheck. De hypotheses werden getoetst bij de eindgebruikers en de noden geanalyseerd. Hiervoor kwamen professionele sportcoaches langs.
  • Dag 3: problem solving. Tijdens een user story mapping-workshop met het application prototyping-team van imec werd een oplossing bedacht voor de noden die de vorige dag naar boven kwamen.
  • Dag 4: prototyping. Er werd een prototype gemaakt: een interface voor sportcoaches en sporters.
  • Dag 5: testing. Het prototype werd getest bij de eindgebruikers.

Na het einde van de sprint volgde een algemene debriefing aan Sportana. Vanaf toen waren ze klaar om hun product verder te ontwikkelen en op de markt te brengen. Meer info over sportana vind je op hun website.