iStock-890846580
/INTERACT

INTERACT

Interactieve Multi-User Virtual-Reality Training

smart_education

Een praktische training organiseren met echte apparatuur is vaak duur, potentieel gevaarlijk, en niet schaalbaar. Virtual reality (VR) zou dé oplossing zijn om zo’n trainingen veiliger, schaalbaarder en goedkoper te maken. Vandaag de dag is VR echter nog steeds grotendeels beperkt tot trainingen voor één gebruiker. INTERACT zal VR-toepassingen voor meerdere gebruikers mogelijk maken. Het zal bovendien draadloze frame-to-frame streaming met slechts superkleine vertragingen, snelle synchronisatie, locatievoorspelling en perceptieanalyse van de oplossing mogelijk maken.

VR schiet tekort voor hoogwaardige opleidingen

Bij praktijkopleidingen moeten onervaren studenten dure en mogelijk gevaarlijke apparatuur bedienen onder voortdurend toezicht van een deskundige trainer. VR zou potentieel veel veiliger en kosteneffectieve oplossingen voor praktijkopleiding kunnen bieden. De huidige VR systemen, hoe goed ze ook zijn, laten echter nog geen levensechte interacties tussen meerdere gebruikers toe. Ze kunnen dus geen volledig collaboratief virtueel leren ondersteunen.

De grootste uitdagingen zijn:

  • De vereiste om bekabelde VR headsets te gebruiken, elk verbonden met een eigen werkstation.
  • De noodzaak van een aparte fysieke ruimte per gebruiker, waardoor natuurlijke bewegingen worden belemmerd.
  • Grote vertragingen en gebrekkige synchronisatie van de signalen, wat tot zogenaamde cyberziekte kan leiden.
  • Niet-intuïtieve bediening.

Een nieuw draadloos platform voor multi-user VR training

De partners in het INTERACT-project werken aan een oplossing die deze hindernissen uit de weg ruimt. Ze plannen drie belangrijke innovaties:

  • Een high-rate, high-reliability, low-latency (HRLLC) draadloos netwerk gebaseerd op millimeter wave technologie, dat VR-gebruikers verbindt met de edge cloud.
  • Een edge cloud VR-trainingsplatform dat echte bewegingen naadloos koppelt aan virtuele bewegingen en acties, met slechts een vetraging van 20 ms door het hele systeem en vloeiende synchronisatie naar alle zintuigen.
  • Een evaluatiemethode op basis van de perceptie van gebruikers, beoordeeld aan de hand van twee gebruikscases.

“INTERACT zal de technologie ontwerpen om VR-toepassingen voor meerdere gebruikers mogelijk te maken. Dit zal de basis vormen voor een volgende generatie van praktische opleidingstoepassingen die veilig, efficiënt, en schaalbaar zijn.”

INTERACT

Interactieve VR-training voor meerdere gebruikers, met ultrakorte vertraging, nauwkeurige lokalisatie van de gebruikers, en scherpe synchronisatie voor alle zintuigen. Dit alles door gebruik te maken van geavanceerde draadloze technologie.

INTERACT is een imec.icon onderzoeksproject van imec en het Vlaams Agentschap Innoveren & Ondernemen (VLAIO).

Het project is gestart op 01.03.2022 en loopt tot 29.02.2024.

Industrie

Onderzoek

  • imec – IDLab IBCN – UGent
  • imec – IDLab – UAntwerpen

Contact

  • Project lead: Leonard Tam
  • Research lead: Jeroen Famaey
  • Proposal manager: Maria Torres Vega
  • Innovation manager: Annelies Vandamme