Skipr
/Vlot van A naar B met Skipr

Vlot van A naar B met Skipr

Hoe verplaats je je het snelst zonder eigen auto? Vergeet Google Maps. Op de nieuwe app Skipr zie je meteen de beste route en regel je in één moeite de nodige tickets en reserveringen.

Skipr (voormalig Pikaway) werd ontwikkeld door Lab Box. Imec stak een handje toe door de gebruikersnoden in kaart te brengen en de app extra gebruiksvriendelijk te maken.

Lab Box is een incubator voor mobiliteitsgerelateerde start-ups van D’Ieteren en lanceerde Skipr begin 2019. Het concept? Je zo snel mogelijk op je bestemming brengen dankzij een naadloze integratie van openbaar en gedeeld vervoer. Routeplanner, betaalfunctie en reservatiemodule staan dus op één platform.

Voorlopig gebruik je de publieke beta-versie van Skipr al in Antwerpen. Later volgt de rest van België, naarmate nieuwe providers geïntegreerd worden.

Goed voorbereid aan de start

Een absolute voorwaarde voor succesvolle appontwikkeling? Eerst de gebruikers en hun noden in kaart brengen. Lab Box klopte daarvoor aan bij imec. Dankzij Innovatrix, imecs innovatietool voor digitale oplossingen, werden eerst de grootste vraagtekens van de innovatie in kaart gebracht.

Het onderzoek had volgende vragen voor ogen:

  • Hoe beslissen gebruikers vandaag wat de beste manier is om zich te verplaatsen?
  • Welk platform kiezen gebruikers om hun routes te plannen? En hoe betalen ze dan?

Het resultaat van een eerste co-creatiesessie was een gedetailleerde beschrijving van de user journey. Daarna peilde een enquête naar de gebruikersnoden om zo de verschillende gebruikerstypes in kaart te brengen en de doelgroep voor de app af te bakenen.

Gebruikerservaring zonder obstakels

Na die eerste fase kreeg de toekomstige gebruiker meer vorm, net zoals de noden die Skipr moest vervullen. Tijd om de app zelf onder de loep te nemen.

Ime testte daarvoor de gebruikerservaring in twee testen: één meer technische test en één open veldtest, waarbij de gebruikers 3 weken met de app aan de slag gingen. De testgebruikers checkten de flow van de app, de precisie van de reistijd- en prijsberekening, de bugs,... In een vragenlijst werd ten slotte het adoptiepotentieel van Skipr bepaald.

Natuurlijk werd elke stap in het onderzoek voorgelegd aan een steekproef van toekomstige gebruikers. Een koud kunstje, aangezien imec toegang heeft tot een panel van zo’n 16.000 leden.

In maart 2019 heeft Skipr een duizental gebruikers, louter dankzij mond-tot-mondreclame. Sindsdien verplaatsen zij zich gemakkelijk én gezwind door Antwerpen!