In de afgelopen jaren ontwikkelden imec en VRT een reeks EDUboxen in samenwerking met enkele partners, waaronder Mediawijs en Brightlab. Het doel van deze EDUboxen is om brandend actuele thema’s zoals o.a. de mobiliteitsknoop, artificiële intelligentie of nepnieuws onder de aandacht te brengen in het onderwijs. Dat vraagt om geschikt didactisch materiaal: wetenschappelijk correct, laagdrempelig en liefst ook interactief. Via deze weg wil EDUbox jongeren informeren en motiveren om zelf aan de slag te gaan.
Oorspronkelijk waren deze pakketten alleen bedoeld voor gebruik in de klas. De laatste jaren krijgen ze almaar vaker een digitaal luik zodat ze ook geschikt zijn voor afstandsonderwijs. Bekijk hier het volledige overzicht van de EDUboxen waar imec aan meegewerkt heeft.
Duurzaamheid: nu maken voor de toekomst
Als we de draagkracht van onze planeet niet willen overschrijden, moeten we overschakelen naar een circulaire economie. Deze EDUbox maakt dat concreet. Door na te gaan hoe we duurzamer kunnen produceren. En door ons consumptiepatroon onder de loep te nemen.
De EDUbox over duurzaamheid kwam tot stand in samenwerking met imec, Brightlab, VITO, Vlaanderen Circulair en OVAM.
Pandemie: een uitdaging voor mens en wetenschap
COVID-19 is de eerste noch laatste pandemie die de wereld in haar greep houdt. Deze EDUbox belicht het fenomeen vanuit een multidisciplinaire invalshoek: biowetenschap, gedragswetenschap, technologie en communicatie komen allemaal aan bod. Een simulator toont op indrukwekkende manier de gevolgen van exponentiële groei.
De EDUbox Pandemie is tot stand gekomen door een samenwerking van imec, Brightlab, VRT NWS met het Instituut voor Tropische Geneeskunde, het Vlaams Instituut voor Biotechnologie en Health House.
Artificiële intelligentie
AI is overal. Maar hoeveel mensen weten hoe die in elkaar zit? En klopt het dat we er bang voor moeten zijn? Deze EDUbox neemt je mee in de boeiende wereld van AI, inclusief de achterliggende technologieën én de morele vraagstukken.
De EDUbox Artificiële intelligentie is tot stand gekomen door een samenwerking van imec, Brightlab, Mediawijs, RVO-Society en Technopolis.
Mobiliteit: keuzes voor een duurzame ontknoping
Waarom lijken we almaar vaker collectief stil te staan? Wat kunnen de overheid en wijzelf doen om die mobiliteitsknoop te ontwarren? Via deze EDUbox verken je het thema mobiliteit – eerst vanuit je eigen ervaring, dan op het niveau van de samenleving. De simulator geeft je de kans om zelf het mobiliteitsbeleid van een fictieve stad in handen te nemen.
Deze EDUbox is tot stand gekomen door een samenwerking van imec, Brightlab, VRT NWS en de Vlaamse Stichting Verkeerskunde.
Nepnieuws
Nepnieuws en desinformatie zijn alomtegenwoordig. Bovendien blijkt dat jongeren moeilijk nepnieuws kunnen herkennen. De EDUbox Nepnieuws informeert jongeren en leert hen kritisch denken over nepnieuws. Deze EDUbox behandelt de volgende vragen: Wat is nepnieuws? Hoe kan je het herkennen? Welke soorten zijn er? Wie lanceert het en met welke bedoeling?
In samenwerking met imec, Mediawijs, VRT NWS, Voetweg 66 en Arteveldehogeschool is de EDUbox nepnieuws tot stand gekomen.
Data in de pers
Hoe kan je data verzamelen, analyseren en visualiseren? Op welke manier kan data een bron zijn voor een journalistiek stuk? Deze EDUbox laat jongeren kennismaken met de journalistiek van datagedreven verhalen: de datajournalistiek.
De EDUbox Data in de pers kwam tot stand in samenwerking met imec, Mediawijs en RVO-Society.
Gepubliceerd op:
13 december 2021