/SASS

SASS

Smart Automotive Soft Skin

smart_industry

Het ontwerp en de productie van auto-interieurs staat voor grote veranderingen. Een van de toekomstige ontwikkelingen zal zijn om de oppervlaktes van de interieurs slim te maken. Bijvoorbeeld door technologie die de inzittenden niet afleidt en dwingt om naar digitale hulpmiddelen te kijken, maar in plaats daarvan een achtergrond van onopvallende en niet storende assistentie aanbiedt. Het doel van dit onderzoeksproject is om dergelijke technologie te helpen realiseren door te onderzoeken hoe functionele elektronica in zachte flexibele en rekbare substraten kan worden geïntegreerd.

De uitdaging: elektronica assembleren en printen op zachte oppervlakken

Elektronische assemblage op harde oppervlakken is goed gekend en gestandaardiseerd. Maar voor zachte en rekbare materialen zijn er echter nog geen ingeburgerde industriële processen.

Bovendien is de technologie voor het printen van elektronica ontwikkeld voor harde thermoplastische materialen. De oppervlakken van auto's in het midden- en topsegment hebben echter veel grotere oppervlakken in alle soorten materialen, waaronder sommige die flexibel én rekbaar zijn.

Het aanpassen van de geprinte elektronica aan deze materialen is een uitdagend onderwerp voor O&O. Bovendien moet de assemblage voldoen aan de zeer strenge eisen van de auto-industrie, vooral wat betreft de betrouwbaarheid van de verbindingen.

Een innovatief technologieplatform ontwikkelen

Het SASS-project brengt industriële partners en onderzoeksinstituten samen om een nieuw technologieplatform te ontwikkelen voor onderdelen van auto-interieurs, waarbij functionele elektronica wordt geïntegreerd in zachte, flexibele en rekbare substraten.  Deze technologie omvat:

  • Elektronica volledig verborgen onder het oppervlak.
  • Doorschijnende oppervlaktematerialen met intuïtieve ontwerpen.
  • Signalisatie door middel van geïntegreerde lichtbronnen.
  • Geprinte elektronische folies van rekbare materialen die aansluiten bij 3D-vormige polyurethaan onderdelen.
  • Geprinte elektronische folies met toegevoegde componenten zoals capacitieve knoppen en schuifregelaars, en nabijheidssensoren gecombineerd met discrete componenten zoals LED's, actuatoren of lichtgeleidende materialen.

Onderzoeksdoelen en innovatie

Om zo'n nieuw technologieplatform te kunnen ontwikkelen, moet het project doorbraken realiseren op een aantal vlakken:

  • Substraten – gebruik van nieuwe combinaties van substraten en geleidende inkten.
  • Assemblageprocessen – zachte folies en elektronica combineren en verbinden op een manier die voldoet aan de normen voor de auto-industrie.
  • Integratie van licht – strategieën bepalen voor het gebruik van licht en een balans ontwikkelen tussen uitgestraald licht en integratie in zachte oppervlakken.
  • Polyurethaanspuiten – een grote sprong die gemaakt moet worden is het integreren van elektronica, rekening houdend met de strenge specificaties voor functionaliteit, esthetiek en betrouwbaarheid.

Als één van de resultaten zal het project een demonstrator afleveren, een auto-interieur dat onzichtbaar geïntegreerde functionele elektronica bevat die voldoet aan de strenge specificaties voor auto-elektronica.

"De projectpartners verwachten een aanzienlijke expertise op te doen met dit project, expertise die ze als toeleveranciers voor de auto-industrie rechtstreeks kunnen valoriseren. Daarnaast zal de technologie ook toepasbaar zijn voor andere marktsegmenten zoals sport, gezondheidszorg en woninginterieurs."

Video

Accepteer marketing-cookies om deze content te kunnen bekijken.
Cookie-instellingen

Download leaflet

Smart Automotive Soft Skin leaflet

SASS

Integratie van geprinte elektronica in zachte materialen voor toepassingen in de auto-industrie.

SASS is een imec.icon onderzoeksproject gesteund door imec en het Vlaams Agentschap Innoveren & Ondernemen (VLAIO).

Het project is gestart op 01.10.2020 en loop tot 30.09.2022.

Projectinformatie

Industrie

  • Connect Group
  • Recticel UREPP Belgium
  • Quad Industries

Onderzoek

  • imec – CMST – Ugent
  • KU Leuven – ESAT-TELEMIC

Contact

  • Project lead: Yvan Vanluchene
  • Research lead: Frederick Bossuyt
  • Proposal manager: Frederick Bossuyt
  • Innovation manager: Annelies Vandamme