
Spoken Assessments Guided by Enhanced technologies
Digitale technologieën hebben de manier waarop we kennis en vaardigheden beoordelen ingrijpend veranderd, van online examens en sollicitatietesten tot adaptieve leerplatformen. Dergelijke e-assessments bieden duidelijke voordelen, waaronder flexibiliteit in tijd en plaats van de afname, efficiëntere processen en gerichtere feedback.
De digitale beoordeling van gesproken taal blijft echter een blinde vlek. De meeste platformen zetten in op schriftelijke evaluatie, terwijl mondelinge evaluatie doorgaans nog door menselijke beoordelaars wordt uitgevoerd. Deze aanpak is traag, duur en gevoelig voor vooroordelen, wat vaak leidt tot vertraagde of inconsistente feedback. Bovendien zorgt de opkomst van generatieve AI voor een bezorgdheid over de betrouwbaarheid van schriftelijke evaluatie, waardoor de behoefte aan schaalbare en betrouwbare mondelinge evaluaties urgenter is dan ooit.
Het SAGE-project gaat deze uitdaging aan. Het introduceert AI-gestuurde oplossingen voor mondelinge beoordeling in het Nederlands, Frans en Engels, en zorgt zo voor efficiëntie, eerlijkheid en betrouwbaarheid in zowel onderwijs- als professionele contexten.
Spraak varieert sterk door factoren zoals accent, dialect, emotionele toestand, stress en spraakstoornissen. Deze variatie maakt het moeilijk voor de huidige technologieën om op grote schaal betrouwbare en consistente resultaten te leveren. Zo hebben spraakherkenningssystemen vaak moeite met vakspecifieke woordenschat of uitspraakverschillen, wat kan leiden tot fouten. Ook kunnen tools die voor geschreven taal zijn ontwikkeld niet rechtstreeks worden toegepast op gesproken taal, omdat gesproken en geschreven communicatie aanzienlijk verschillen in vorm en structuur.
Het SAGE-project pakt deze technologische uitdagingen aan voor meerdere aspecten van de beoordeling van spreekvaardigheid:
De projectresultaten worden geïntegreerd in een demonstrator die ontworpen is voor drie use-cases:
Het SAGE-project speelt in op de groeiende vraag naar digitale mondelinge toetsen in het onderwijs en in professionele trainingen, en dat in sectoren zoals de gezondheidszorg, de maakindustrie en de nutsbedrijven. Door AI-gestuurde beoordelingstechnologieën te ontwikkelen en deze te testen in praktijksituaties, versterkt SAGE zowel de schaalbaarheid als de betrouwbaarheid van mondelinge toetsen. De resultaten zullen docenten, taaldocenten en beoordelaars ondersteunen. Ze creëren tegelijkertijd belangrijke kansen voor de deelnemende bedrijven.
“SAGE zal mondelinge toetsen eerlijker, efficiënter en transparanter maken, door AI-technologieën te gebruiken die de menselijke beoordelaar ondersteunen.”
SAGE ontwikkelt en evalueert nauwkeurige, betrouwbare en schaalbare AI-technologieën voor het beoordelen van mondelinge toetsen in het Engels, Nederlands en Frans, en biedt daarmee waardevolle ondersteuning aan menselijke beoordelaars.
SAGE is een imec.icon onderzoeksproject gesteund door imec en het Agentschap Innoveren & Ondernemen (VLAIO).
Het project is gestart op 01.10.2025 en loopt tot 30.9.2027.