De (on)eindige grenzen van microchips
Chips zijn overal: van smartphones tot elektrische auto's. Ze vormen een onmisbaar onderdeel van ons dagelijks leven. Sterker nog, microchips liggen aan de basis van vrijwel elke technologische innovatie. De EDUbox Mens en technologie: de (on)eindige grenzen van microchips laat jongeren op een interactieve manier kennismaken met de mogelijkheden en uitdagingen van chiptechnologie.
Onze wereld verandert aan een razendsnel tempo. Innovatie en technologische vooruitgang die hiermee gepaard gaan, vormen de basis voor onze toekomst en zijn essentieel om grenzen te verleggen op gebied van wetenschap, gezondheidszorg, duurzaamheid en technologie. Met als doel? Een betere toekomst voor iedereen.
Chiptechnologie speelt daarbij een onmiskenbare rol, omdat microchips aan de basis liggen van veel moderne technologieën. Chiptechnologie en innovatie zijn nauw met elkaar verbonden: chips stimuleren innovatie en zullen dat ook in de toekomst blijven doen. Maar wat zijn microchips precies? En stuit chiptechnologie ooit op grenzen?
De EDUbox Mens en technologie: de (on)eindige grenzen van microchips is een interactief lespakket voor leerlingen secundair onderwijs. Aan de hand van informatieve fiches, video’s, opdrachten en een interactieve tool worden jongeren zich bewust van de rol die microchips spelen bij innovatie.
De EDUbox geeft jongeren inzicht in de mogelijkheden en uitdagingen van chiptechnologie en laat hen nadenken over praktische en ethische vraagstukken die daarmee gepaard gaan. Jongeren leren de voordelen van de technologie afwegen tegen de uitdagingen op het gebied van rekenkracht, milieu-impact en geopolitieke invloeden. Dit stimuleert hen om met een bewuste en kritische blik naar de rol van microchips in hun leven en de samenleving te kijken.
Deze EDUbox is een samenwerking van VRT met Brightlab en imec, en komt er naar aanleiding van het veertigjarig bestaan van imec, een toonaangevend onderzoekslab voor microchiptechnologie in Leuven. Deze EDUbox zit dan ook boordevol informatie en kennis van experten. De interactieve tools werden ontwikkeld door VRT en Tree company.
De EDUbox bestaat uit 5 delen, die leerkrachten in 2 lesuren met hun leerlingen kunnen doorlopen.
In deel 1 worden leerlingen ondergedompeld in de wondere wereld van innovatie en chiptechnologie. Jongeren definiëren het begrip ‘innovatie’ en ontdekken de onmisbare rol van chips daarin. Vervolgens krijgen ze inzicht in alle aspecten van chiptechnologie: een video zoomt in op de verschillende onderdelen van een microchip en de leerlingen maken kennis met het begrip ‘transistoren’.
In deel 2 onderzoeken jongeren de grenzen van chiptechnologie, zoals beperkingen in rekenkracht, de impact op het milieu en geopolitieke spanningen. Ze leren over de Wet van Moore en krijgen een digitale rondleiding door de cleanroom van imec. In een video bespreekt Lode Lauwaert, professor techniekfilosofie en ethiek aan de KU Leuven, de ethische vraagstukken rond de toenemende rekenkracht en intelligentie van chips. Tot slot prikkelt een reeks stellingen de leerlingen om bewuste keuzes te maken.
Nu de leerlingen bekend zijn met de belangrijkste uitdagingen rond chiptechnologie, worden ze uitgedaagd om zelf bewuste keuzes te maken. In deel 3 leren ze 8 innovatieve ideeën kennen waarvoor chiptechnologie nodig is. Door middel van argumentatie en debat bepalen ze als klasgroep welk idee voor hen de hoogste prioriteit heeft.
In deel 4 werpen we een blik op de toekomst. De leerlingen maken in een video kennis met enkele veelbelovende ontwikkelingen die in de pipeline zitten. Ze leren dat chiptechnologie innovatie de komende jaren zal blijven bepalen, maar dat het aan de mens is om te blijven waken over de achterliggende waarden van deze technologieën.
Meer weten? In deel 5 delen we interessante links voor leerlingen en leerkrachten die dieper willen graven in bepaalde onderwerpen. De informatie is telkens volledig op maat van jongeren.
De EDUbox Mens en technologie is beschikbaar als interactieve website en als downloadbare pdf in de catalogus op de website van EDUbox. Deze formats zijn ideaal lesmateriaal voor zelfstandig groepswerk in de klas. In het voorjaar volgt ook een interactieve videoles die leerlingen individueel en op eigen tempo kunnen volgen, thuis of in de klas.
Deze EDUbox is voorzien van een handleiding voor leerkrachten met extra informatie en voorstellen tot differentiatie.
EDUbox is een educatief en interactief concept van VRT om jongeren te laten kennismaken met één bepaald maatschappelijk thema. Eerder kwamen al onderwerpen als historisch bewustzijn, artificiële intelligentie, online pesten en burgerschap aan bod. Elke EDUbox informeert, inspireert en stimuleert jongeren om zelf met het onderwerp aan de slag te gaan.
Een overzicht van alle bestaande EDUboxen vind je op de website van VRT. Elke EDUbox wordt gemaakt op maat van leerlingen van het secundair onderwijs. Het lespakket bevat tekst, audiovisueel materiaal, opdrachten én een interactieve tool. Leerkrachten kunnen dit gratis leermiddel inzetten om te werken aan de onderwijsdoelen.