EDUbox Artificiële intelligentie

Slimme machines leren begrijpen

Artificiële intelligentie, of kortweg AI, duikt tegenwoordig overal op en ontwikkelt zich razendsnel in alle sectoren van onze samenleving. Hoewel AI ontegensprekelijk een positieve impact heeft, zaait de technologie ook twijfel en onrust. Zeker nu generatieve AI, zoals de chatbots ChatGPT en Copilot, steeds vaker opduikt en ook wordt gebruikt in de klas.

In de nieuwe update van de EDUbox Artificiële intelligentie spelen we daarop in. Zo krijgen de leerlingen in een nieuwe tool de kans om met generatieve AI te experimenteren, zodat ze de verschillende aspecten leren kennen én prompten in de vingers krijgen. De EDUbox besteedt daarnaast meer aandacht aan maatschappelijke discussies, onder meer in een nieuw hoofdstuk en door middel van extra video’s. Het gebruik van AI in de klas geeft ten slotte ook de aanleiding tot een klasgesprek, waarin de leerlingen samen tot afspraken komen.

Deze vernieuwde EDUbox helpt jongeren nog meer om de achterliggende systemen van AI te begrijpen en maakt hen klaar om bewust met AI aan de slag te gaan.

Jongeren sensibiliseren en informeren in de klas

Artificiële intelligentie is een verzamelnaam voor allerlei applicaties die zelfstandig complexe taken kunnen uitvoeren. Maar de term wordt ook vaak gebruikt als synoniem voor machine learning, deep learning en generatieve AI.

Maar wat is AI precies? Welke principes zitten achter deze technologie? En aan welke aspecten van AI moeten we extra aandacht besteden? De EDUbox Artificiële intelligentie geeft leerlingen inzicht in de technologie en laat hen ook nadenken over de impact van AI op de samenleving.

Dit lesmateriaal is een initiatief van VRT in samenwerking met Brightlab, imec, Kenniscentrum Data en Maatschappij, amai en Mediawijs. De EDUbox kwam mede tot stand binnen het Europese project Benedmo, gecofinancierd door de Europese Unie. Benedmo brengt een expertisenetwerk samen rond desinformatie en factchecken. Via een Vlaams-Nederlandse samenwerking bieden we weerstand tegen de impact en uitdagingen van desinformatie.

Wat zit er in de EDUbox Artificiële intelligentie?

De EDUbox Artificiële intelligentie bestaat uit 5 delen, die je als leerkracht in twee tot drie lesuren met de leerlingen kan doorlopen.

In deel 1 maken leerlingen kennis met het begrip artificiële intelligentie. Ze komen te weten welke elementen nodig zijn om van AI te kunnen spreken en zoomen in op de impact van AI op ons dagelijks leven. Aan de hand van een quiz en tal van voorbeelden (onder meer uit de gezondheidszorg, de muziekwereld en de mobiliteitssector) ontdekken de leerlingen hoe alomtegenwoordig AI intussen is.

In deel 2 draait het om de principes van AI. De leerlingen plaatsen artificiële intelligentie in historisch perspectief. Ze komen te weten dat in de jaren 1950 voor het eerst over AI werd gesproken en maken vervolgens kennis met de verschillende fases in de ontwikkeling van AI. We leggen uit hoe procedurele AI, machine learning en deep learning precies werken.

We gaan nadien dieper in op generatieve AI, de vorm van AI die zelf dingen kan creëren en in korte tijd de hele samenleving op z’n kop heeft gezet.

Daarna zoomen we in op enkele aandachtspunten. Artificiële intelligentie heeft dan wel een uitgesproken positief effect op de samenleving, bepaalde aspecten vragen wel extra aandacht. Want hoe zorgen we ervoor dat AI geen vooroordelen heeft? Wat met ethische dilemma’s? Hoe kunnen we het energieverbruik van AI verminderen? En hoe weten we met zekerheid of iets echt is of door AI gegenereerd? Experts zoals professor An Jacobs (VUB), Julie Moeyersoms (imec) en professor Mieke De Ketelaere (Vlerick Business School) gaan dieper in op deze vragen.

In deel 3 gaan de leerlingen zelf aan de slag. Via zes interactieve oefeningen die speciaal voor deze EDUbox werden ontwikkeld, mogen ze experimenteren met generatieve AI. Zo leren ze verschillende aspecten kennen en krijgen ze een introductie op prompting – de vaardigheid om een zo goed mogelijk resultaat te krijgen door de juiste opdracht te geven aan AI-tools.

In deel 4 gaan we ten slotte in op de relatie die elke jongere heeft met AI. Ze denken na over hoe AI al dan niet kan worden ingezet in de klas. Nadien nemen ze enkele stellingen onder de loep over wat de impact van AI zal zijn op de werkgelegenheid en de creativiteit. In een slotvideo beantwoordt AI-expert Chris Umé de vraag of we ons zorgen moeten maken over AI.

Meer weten? In deel 5 linken we naar extra materiaal over artificiële intelligentie, altijd op maat van jongeren.

Aan de slag met de EDUbox Artificiële intelligentie

Surf naar onze website om de kant-en-klare EDUbox Artificiële intelligentie te gebruiken. Hij is beschikbaar als downloadbare pdf en interactieve website. Ideaal lesmateriaal voor zelfstandig groepswerk in de klas.

Van deze EDUbox werd ook een interactieve videoles gemaakt, die leerlingen individueel kunnen volgen, thuis of in de klas.

Elke EDUbox is voorzien van een handleiding voor leerkrachten met extra informatie, voorstellen tot differentiatie en de link naar de sleutelcompetenties en specifieke eindtermen.