Autonome binnenschepen op stedelijke waterwegen dankzij goedkope sensorsystemen
Het volume van wegtransport in België blijft gestaag toenemen, ondanks de invoering van een tolsysteem. Om de levenskwaliteit in stedelijke gebieden te verhogen, is het noodzakelijk om de ‘laatste kilometer in de logistieke keten’ (LML: last-mile logistics) naar lokale waterwegen te verplaatsen. Om deze modale shift te versnellen, wil het SmartWaterWay-project autonome binnenschepen kostenefficiënt maken. Een combinatie van goedkope sensoren zowel aan boord als op bruggen, sluizen en in baaien zullen het gebruik van palletshuttles mogelijk maken.
Logistiek transport verplaatsen naar waterwegen heeft drie voordelen: hogere vrachtvolumes, minder wegverkeer en een lagere CO2-uitstoot. De toepassingen van kleine palletshuttles (PSB’s: pallet shuttle barges) zijn momenteel echter zeer beperkt door de hoge kostprijs van onbemande schepen.
Het SmartWaterWay-project wil autonome verscheping met PSB’s winstgevend maken voor logistieke bedrijven. Door goedkope alternatieven voor communicatie, positionering en sensoren zal de kost van automatisering beperkt blijven tot maximaal EUR 100.000. Extra sensor- en lokaliseringsdata van de infrastructuur – gecombineerd met afstandsbediening van 4-5 UCV’s door één kapitein – zullen eenvoudigere navigatie toelaten, de kost van infrastructuursensoren verkleinen en significante besparingen opleveren door personeelsvermindering.
Het multidisciplinaire SmartWaterWays-consortium bestaat uit regulatoren en experts in onder meer communicatie, sensoren, machine learning, lokalisering, logistiek en socio-economische impact. Ze zullen meerdere innovatiedoelstellingen verwezenlijken, waaronder:
De uitkomst van het project is een geautomatiseerde PBM en een onshore infrastructuur met sensoren langs een waterweg in de stedelijke zone van Gent. Industriepartners halen voordeel uit de kennissprong door nieuwe marktsegmenten aan te boren én verlagen kosten door automatisering en door nieuwe, goedkope lokaliseringsoplossingen.
“Om de shift van wegtransport naar waterweglogistiek te versnellen, zal het SmartWaterWay-project het gebruik van autonome palletshuttleschepen in stedelijke gebieden kostenefficiënt maken door goedkope sensoren aan boord te combineren met sensoren uitgerust in bruggen, sluizen en baaien.”
Autonome binnenschepen op stedelijke waterwegen dankzij goedkope sensorsystemen
SmartWaterWay is een imec.icon onderzoeksproject gefinancierd door imec en Agentschap innoveren & ondernemen.
Het werd opgericht op 01.12.2019 en eindigde op 28.02.2022