Coöperatieve R&D samenwerking
Beperk je risico’s en verlaag je kosten door samen met andere bedrijven precompetitief onderzoek te voeren.
Voorbeelden
Verken de manieren waarop imec de toekomst verandert.
imec.xpand
Wil je met nanotechnologie de markt op? Imec.xpand ondersteunt je van begin tot eind.
Spin-offs
Verken hier de lijst van spin-offbedrijven van de Vlaamse innovatiehub voor nano-elektronica en digitale technologie.

Businessmodel

Gebruikersonderzoek focust op ‘wat’ en ‘wie’. Het businessmodel beantwoordt de ‘hoe’-vraag. Concreet: hoe je bedrijf optimale meerwaarde creëert en verzilvert.

Met het businessmodel bepaal je de activa die je wilt verwerven en behouden, definieer je de kerntaken van je bedrijf en bouw je aan het noodzakelijke ecosysteem. Er zijn vier niveaus waarop je kunt innoveren:

  1. De waardepropositie beschrijft de toegevoegde waarde die jouw product of dienst realiseert voor een marksegment of een klant.
  2. De functionele architectuur somt de technische componenten, processen, taken en rollen op.
  3. Het waardenetwerk identificeert de stakeholders en hun rollen, en legt hun onderling afhankelijke relaties bloot.
  4. Het financieel model spitst zich toe op de prijszetting en de waarde van het waardenetwerk. Deze informatie link je dan aan het kostenmodel. 

Workshop businessmodel

Businessmodellen steunen op feiten en veronderstellingen. En daar bewijst imec zijn enorme meerwaarde. Want het imec stelt je (hoofd)veronderstellingen in vraag, geeft je feedback en helpt je mee met het uitwerken van businessmodel testen.

Dat is precies wat je mag verwachten tijdens een businessmodel-workshop. Op basis van imec’s eigen Innovatrix-raamwerk en bijhorende methodologie sturen experts je veronderstellingen tijdig bij. En verhoog je je kansen op succes.