Coöperatieve R&D samenwerking
Beperk je risico’s en verlaag je kosten door samen met andere bedrijven precompetitief onderzoek te voeren.
Voorbeelden
Verken de manieren waarop imec de toekomst verandert.
imec.xpand
Wil je met nanotechnologie de markt op? Imec.xpand ondersteunt je van begin tot eind.
Spin-offs
Verken hier de lijst van spin-offbedrijven van de Vlaamse innovatiehub voor nano-elektronica en digitale technologie.

Paradox: beter geïnformeerd dankzij internet, maar bezorgd om impact van fake news

Het nieuws blijft heel erg belangrijk voor de Vlaming en hij gedraagt zich daar ook naar. Net als de voorbije twee jaren, heeft 88% een dagelijkse nieuwsroutine, waarin we een cumulatiepatroon ontwaren waarbij oude en nieuwe media met elkaar worden gecombineerd. De ‘klassieke dragers’ lijken een ondergrens te hebben bereikt, en niet verder te lijden onder de steile opmars van online toegangspoorten tot nieuws en informatie.

Over het algemeen erkennen Vlamingen de positieve aspecten van digitaal nieuws. Zo voelt een ruime meerderheid zich beter geïnformeerd dankzij het internet. Al zijn ze niet blind voor de uitdagingen die ermee gepaard gaan. De negatieve impact van nepnieuws op onze maatschappij is bijvoorbeeld een breed gedeelde bekommernis.

Net als bij media zien we dus ook bij nieuws dat steeds meer Vlamingen naast het gebruiken van verschillende bronnen en toestellen, deze nieuwe diensten en platformen gaan cumuleren met klassieke nieuwsbronnen om zo tot nieuwe consumptiepatronen te komen. In tegenstelling tot andere mediavormen zoals video en audio, waar vooral gewoontes ontwikkeld worden met de platformen en apps van internationale technologiebedrijven (zoals Apple, Netflix, Spotify en Google), doen we dat niet voor nieuws.

Download het volledige rapport

Nieuws-profielen:

Bekijk ook de haat-liefdeprofielen, en de videoprofilering in het hoofdstuk Media.

Allesverslindende Arend (21%)

Ze consumeren veel nieuws en ze combineren de papieren krant, met het televisiejournaal en digitale bronnen. Ze zijn bezorgd om fake news,en zijn niet schuw om zelf al eens aan fact checking te doen.

Klassieke Kerkuil (19%)

Ze vertrouwen voornamelijk op een vast trio voor het nieuws: papieren krant, televisiejournaal en radionieuws. Ze laten digitale bronnen en sociale media aan zich voorbij gaan.

Hoedende Herdershond (18%)

Dit segment leest het nieuws vooral digitaal. Ze maken zich eveneens zorgen om fake news, en zullen hierdoor meer teruggrijpen naar vertrouwde nieuwsmerken en wegblijven van nieuws op sociale media.

Koele Kikker (17%)

Zij zijn niet echt begaan met de actualiteit, als ze iets lezen is het voornamelijk een onderwerp waarin ze zich interesseren.

Sociale Stokstaart (26%)

Interesseert zich weinig voor nieuws. Hun voornaamste bron voor actualiteit is de smartphone en sociale media.

Nieuws

Eva Steenberghs