Coöperatieve R&D samenwerking
Beperk je risico’s en verlaag je kosten door samen met andere bedrijven precompetitief onderzoek te voeren.
Voorbeelden
Verken de manieren waarop imec de toekomst verandert.
imec.xpand
Wil je met nanotechnologie de markt op? Imec.xpand ondersteunt je van begin tot eind.
Spin-offs
Verken hier de lijst van spin-offbedrijven van de Vlaamse innovatiehub voor nano-elektronica en digitale technologie.

We substitueren streamingdiensten onderling, maar cumuleren deze wel met klassieke mediadiensten.

Streamingdiensten zijn een vast gegeven geworden in Vlaanderen. Zo stijgt Spotify jaar na jaar in aantal gebruikers. Netflix heeft zijn voordeel als eerste grote videostreamingdienst ook sterk uitgespeeld. 40% van de Vlamingen heeft reeds toegang tot Netflix. Echter zal Netflix in 2020 niet meer de enige speler zijn.  Disney+ spreekt namelijk een kwart van de Neflixers sterk aan, de helft daarvan zou zelfs een andere dienst opzeggen voor Disney+. Het ziet er dus naar uit dat de Vlaming op het vlak van videostreamingdiensten substitueert.

Onderling boksen Netflix, Spotify en al hun nieuwe concurrenten vooral tegen elkaar op en blijft de Vlaming finaal bij slechts één van die platformen hangen. Maar in relatie tot de klassieke media komen die nieuwe media er vooral bovenop, en zien we een cumulatie. Binnen die crossmediale mediaconsumptiepatronen weten de klassieke media hun plaats grotendeels te behouden. Meer zelfs, hun gebruik lijkt een soort van ondergrens te hebben bereikt en niet verder te lijden onder de opmars van online platformen. 

Op het vlak van gamen zien we dat het mobiel gamen steeds populairder wordt en boven klassieke gametoestellen zoals de consoles en computers komt te staan.

Download het volledige rapport

Een belangrijke bevinding is dat de Vlaming cumuleert en jongleert met zenders en platformen. Het televisiekijken wordt een video-ervaring waarbij de kijker zapt tussen schermen en platformen in plaats van enkel en alleen tussen zenders; en alsmaar minder op mediamerken berust om content te selecteren, maar zelf kiest naar wat hij wanneer bekijkt. Op basis van deze inzichten kunnen we de Vlamingen opdelen in vijf videoprofielen:

Bekijk ook de haat-liefdeprofielen, en de nieuwsprofilering in het hoofdstuk Nieuws.

De Klassieke Bourgondiër (25%)

Ze bezitten genoeg apparaten om online video te kijken, maar blijft toch verknocht aan live tv op een televisiescherm. 

Kieskeurige Fijnproever (25%)

Dit profiel kijkt niet veel video of tv. Als ze dan toch videocontent bekijken, zijn ze erg selectief.

Wereldse Lekkerbek (19%)

Dit profiel is het minst gehecht aan de traditionele schermen en de Vlaamse content. Hen vind je het vaakst op streamingdiensten als Netflix.

Online Veelvraat (8%)

Kijkt vooral veel, vooral online, en het hoeft zeker niet altijd legaal te verkrijgen zijn.

Gulle Gulzigaard (23%)

Dit profiel kijkt ook vooral veel, maar combineert oude en nieuwe kanalen en schermen.

Media

Eva Steenberghs