Coöperatieve R&D samenwerking
Beperk je risico’s en verlaag je kosten door samen met andere bedrijven precompetitief onderzoek te voeren.
Voorbeelden
Verken de manieren waarop imec de toekomst verandert.
imec.xpand
Wil je met nanotechnologie de markt op? Imec.xpand ondersteunt je van begin tot eind.
Spin-offs
Verken hier de lijst van spin-offbedrijven van de Vlaamse innovatiehub voor nano-elektronica en digitale technologie.

Naar jaarlijkse gewoonte leveren de digimeterdata ook de basis voor een segmentatie van de Vlaamse bevolking. Ook dit jaar hebben we voor deze segmentatie gekeken naar de attitudes van Vlamingen ten opzichte van technologie. Wie is fan van technologie en wie blijft er het liefst zo ver mogelijk van weg? Wie is bereid om online persoonlijke gegevens te delen met bedrijven en wie ergert zich eraan dat bedrijven inzake online privacy zo weinig transparant zijn? Wie voelt zich comfortabel bij het gebruik van digitale media en voor wie gaat het allemaal veel te snel? Ontdek het zelf in onze vijf profielen!

Bekijk ook de videoprofilering in het hoofdstuk Media, en de nieuwsprofilering in het hoofdstuk Nieuws.

Download het volledige rapport

Deze content is enkel zichtbaar op de desktop versie van de website.

De Passionele Minnaar (18%)

De Passionele Minnaar ziet de digitale wereld door een roze bril. Zij hebben vertrouwen in hun eigen vaardigheden om met technologie om te gaan en weten wat VR, AR en AI betekenen. Dit profiel is actief op sociale media en maakt veel gebruik van zijn smartphone, maar vindt dit niet problematisch. Ze liggen niet wakker van privacy.

De Dichte Vriend (16%)

De Dichte Vriend is een redelijk jong profiel. Ze worstelen met haat-liefdeverhouding ten opzichte van technologie, maar hier weegt de positieve kant meer door. Ze geloven in de voordelen van connectiviteit die sociale media en technologie brengen, maar maken zich zorgen dat ze hiervan te afhankelijk worden. Privacy zien ze als ruilgoed.

Het is ingewikkeld (25%)

Dit is het jongste profiel. Zij hebben ook een haat-liefdeverhouding met technologie, maar hier wint de scepsis. Dit vooral zeer intensieve gebruik van smartphone en sociale media, met sterke afhankelijkheidsgevoelens tot gevolg. Eveneens hebben ze weinig vertrouwen in hun eigen digitale skills. Met privacy zijn ze niet echt begaan.

De Blije Single (20%)

De Blije Single is een iets ouder profiel. Zij hebben een negatieve houding ten opzichte van technologie. Privacy is voor hen namelijk erg belangrijk, en ze hebben het gevoel dat de controle hier ontbreekt. Ze zijn niet zo gehecht aan hun smartphone, en sociale media is voornamelijk een bron van ergernis en tijdsverlies.

De Verre Kennis (20%)

Dit is het oudste profiel, dat zich zelfs distantieert van technologie. Opvallend is dat er toch ook een deel jongeren in dit segment vallen, die eveneens erg laag scoren op digitale kennis. Dit vertaalt zich ook in lage gebruikscijfers van toestellen, diensten en sociale media.

Eva Steenberghs