Bilateraal onderzoek
Neem een voorsprong op je concurrenten dankzij een bilaterale samenwerking met imec.
Coöperatieve R&D samenwerking
Beperk je risico’s en verlaag je kosten door samen met andere bedrijven precompetitief onderzoek te voeren.
Voorbeelden
Verken de manieren waarop imec de toekomst verandert.
imec.istart
Wil je een versnelling hoger schakelen met je techstart-up? Klop dan aan bij imec.istart.
imec.xpand
Wil je met nanotechnologie de markt op? Imec.xpand ondersteunt je van begin tot eind.
Spin-offs
Verken hier de lijst van spin-offbedrijven van de Vlaamse innovatiehub voor nano-elektronica en digitale technologie.

Het kantelpunt en het belang van de mobile entry

Op het vlak van deeleconomie lijken we dicht bij een kantelpunt te staan. De verschillende soorten van deeleconomie (mobiliteit, logement, crowdfunding, …) zijn ondertussen gekend bij meer dan 85% van de Vlamingen. Het aandeel Vlamingen bij wie die kennis zich ook effectief vertaalt in het gebruiken van die deeleconomieplatformen bereikte in 2019 voor sommige deelvormen een cruciaal punt. 

Het aantal Vlamingen dat met online shoppen vertrouwd is, steeg in 2019 naar 89%. Voor meer dan de helft van de Vlamingen vertaalde die kennis zich ondertussen ook in een gewoonte. Zo shopt de helft van de Vlamingen minstens maandelijks online. Het online shoppen doen we ook graag op onze smartphones. 

De opmars van dit mobiel shoppen gaat dan ook gepaard met veranderende vormen van transacties. Het betalen met cash en betaalkaart zet nog steeds de toon. Maar ook hier valt op dat het belang van de smartphone als toegangspunt enorm snel terrein wint. Denk maar aan het betalen via een bank-app, QR-code, contactloos met onze smartphone of via apps als Payconiq. Tegenover deze steile opmars van nieuwe betaalvormen staat wel nog steeds een groep van 8% Vlamingen voor wie het moeilijk blijft online zijn geldzaken te beheren. 

Heel wat bedrijven, zeker in de mediasector, berusten op een tweezijdig businessmodel waarin de inkomsten uit de advertentiemarkt cruciaal zijn. Het overgrote deel van de Vlamingen stoort zich zo goed als aan alle advertentievormen. Vlamingen redeneren ook heel ‘zwart-wit’ over reclame. Men vindt het acceptabel en kan er mee leven, of men stoort zich er ongelooflijk sterk aan. Goede tussenvormen lijkt men nog niet te hebben gevonden. Influencers en in het algemeen personenmerken lijken jonge Vlamingen wel te bekoren.

Download het volledige rapport

Eva Steenberghs

This website uses cookies for analytics purposes only without any commercial intent. Find out more here. Our privacy statement can be found here. Some content (videos, iframes, forms,...) on this website will only appear when you have accepted the cookies.