Bilateraal onderzoek
Neem een voorsprong op je concurrenten dankzij een bilaterale samenwerking met imec.
Coöperatieve R&D samenwerking
Beperk je risico’s en verlaag je kosten door samen met andere bedrijven precompetitief onderzoek te voeren.
Voorbeelden
Verken de manieren waarop imec de toekomst verandert.
imec.istart
Wil je een versnelling hoger schakelen met je techstart-up? Klop dan aan bij imec.istart.
imec.xpand
Wil je met nanotechnologie de markt op? Imec.xpand ondersteunt je van begin tot eind.
Spin-offs
Verken hier de lijst van spin-offbedrijven van de Vlaamse innovatiehub voor nano-elektronica en digitale technologie.

Gebruik van sociale media stijgt (vooral YouTube, Instagram en Pinterest)

Het gebruik van sociale media steeg fors de laatste jaren, met 2016 als voorlopig hoogtepunt. Facebook blijft het meest wijdverspreide sociale netwerk, al steeg de populariteit van YouYube, Instagram en Pinterest heel erg. Meer dan een kwart van de Vlamingen is elke maand actief op minstens vier sociale netwerken. Dit is vooral bij de jongere generaties het geval. Zij spenderen er meer tijd en voelen zich afhankelijker van sociale media.

Download het volledige rapport

Voor bedrijven

Digitale Transformatie? It takes two to tango

Grootste conclusie van Digimeter 2018 is dat de consument een meer volwassen relatie aan het uitbouwen is met zijn digitale partner. It takes two to tango; de consument verwacht dus ook van jullie, de bedrijven die digitale oplossingen op de markt brengen, dat hij als volwaardige gesprekspartner wordt betrokken bij jullie nieuwe digitale innovaties.

Het succes van de evoluties naar een AI- en datagedreven economie hangen in belangrijke mate af van het vertrouwen van de consument in de technologie en de bedrijven achter die technologie. De Digimeter toont in ieder geval aan dat het met dat eerste vrij positief is gesteld. Slechts 10% heeft geen vertrouwen in de technologie en 2/3 van de consumenten zien duidelijke voordelen.

Meer dan ooit kunnen transparant datagebruik en transparante businessmodellen een differentiërende factor zijn in het digitale speelveld. Wij blijven in ieder geval de vinger aan de pols houden wat betreft attitudes t.o.v. AI en datagedreven producten en diensten. Enerzijds via de Digimeter en anderzijds door het opzetten van gebruikerstesten in reële context voor die next-generation digitale oplossingen. Zo kunnen consumenten en bedrijven in alle transparantie samen de voordelen van digitale technologie verder ontdekken en uitdiepen.

Is jouw bedrijf ook bezig met digitale innovatie? Hebben jullie een idee, eerste prototype of bijna-marktklaar product, maar mis je nog real life feedback van jullie potentiële eindgebruikers? Neem contact op met Olivier Rits

Prof. Dr. Lieven De Marez

Head of imec - Ghent University - MICT