high_speed-camera
/Intelligente supersnelle camera voorkomt fouten bij 3D-printen

Intelligente supersnelle camera voorkomt fouten bij 3D-printen

Artificiële intelligentie (AI) kan printproces elke milliseconde bijsturen

Over imec.icon VIL

Imec.icon Vision-in-the-loop (VIL) richt zich op hogesnelheidsbeeldverwerking voor realtime controle van 3D printers. VIL is een imec.icon onderzoeksproject gefinancierd door imec en het Vlaamse Agentschap Innoveren en Ondernemen (Vlaio). Icon staat voor Interdisciplinair Coöperatief ONderzoek en bestaat uit vraaggestuurde O&O projecten met de industrie. De industriële partners in het VIL project zijn AdditiveLab, Dekimo Products, ESMA NV, en Materialise.  Als onderzoekspartners namen deel: Flanders Make (DecisionS & KU Leuven MaPS) en imec (UGent IPI & UA Vision Lab)

3D-printen, ook wel additive manufacturing genoemd, is al meer dan een decennium in opmars. Omdat het toelaat om objecten laag per laag op de bouwen, geeft het een enorme ontwerpvrijheid. Bovendien kan het ook een kostenbesparing opleveren voor producten die in kleine aantallen worden geproduceerd en waarvoor het niet rendabel is om dure mallen te maken. In sectoren zoals de luchtvaart of bij windturbines en medische implantaten is dit bijvoorbeeld het geval. Belangrijk bij 3D-printen – en zeker in deze sectoren – is wel om het printproces goed onder controle te houden om de kwaliteit van de gemaakte objecten te garanderen. Dankzij het imec.icon VIL project kan dat weldra op een veel efficiëntere manier